DSG växellådan är en smart automatisk växellåda som utnyttjar den manuella lådans små effektförluster och automatlådans bekvämlighet.
Du slipper kopplingspedal, får snabbare växlingar än med en manuell och dessutom ska DSG lådan hjälpa dig att köra snålare eftersom den hela tiden kör på högsta möjliga växel (gäller inte om du gasar som en biltjuv).
DSG lådan debuterade i Golf R32 redan 2002 och har sedan dess kunnat köpas till nästan alla VAG koncernens olika märken och modeller. Antalet växlar har under åren ökat från 6 till 7 men tyvärr har DSG lådans stjärnglans blivit lite solkig på senare tid då rapporter om olika problem börjat dyka upp allt oftare i media.
Det skrivs om nästan nya bilar där lådan hamnar mellan två växlar och tappar drivningen. Detta händer ägare flera gånger per dag och kan vara upp till 15 sekunder. Händer det mitt i en omkörning kan det uppstå farliga situationer om man inte är på hugget. Flera av dessa ägare har inte fått bilen lagad trots verkstadsbesök.
Efter återkommande frikopplingar brukar bilens varningslampor lysa med felmeddelande om överhettad transmissionsolja. Motorlampan har även tänds samt att lamporna på växelväljaren blinkar.
Jag har även läst rapporter om ägare som klagar på ryckighet och att bilen nästan inte går att krypköra i stadstrafik utan att den skuttar fram och inte sköter växlingarna mellan 1:an och 2:an snyggt.
Volkswagens informationsavdelning svarar: “En uppdatering av växelstyrdonet ska göras för att förhindra att styrdonet öppnar kopplingen mellan motor och växellåda på grund av en feltolkning av kopplingstemperaturen. Brev till bilägarna kommer att gå ut och våra verkstäder är underrättade.”
Jag hoppas VAG löser problemen snabbt och smidigt så att Direct Shift Gear åter kan stiga upp som herre på växellådstäppan.
TIPS! Läs gärna mitt andra Faktainlägg om skillnader på DSG6, de två olika DSG7 lådorna samt S-Tronic och även vilka bilar som har vilken låda. Klicka på ovan länkade bild eller denna direktlänk.
Kommentera gärna om du har en fråga eller egna DSG-erfarenheter?
Den ena lovordar dsg-lådan andra tvärtom jag skall nu köpa en ny bil och blir alldelse villrådig
Vår nästa famijefolka kommer utrustas med DSG trots ovan problem och något dyrare service.
Hej!
Har DSG i min Passat och måste säga att den imponerar på mig!
Väljer du DSG kommer du inte att ångra dig.
//M
Vore kul att höra lite kommentarer från DSG förare som verkligen upplevt problem?
Vad hände?
Är felet åtgärdat?
Vad berodde det på enl. verkstaden?
Vilken bil hände det på?
Vid hur många mil?
Var bilen fullservad med DSG oljebyte?
Min låda fungerade fint till den började gå ryckigt helt plötsligt och vill hela tiden växla ned till en annan växel än högsta när man knappt nuddar gasen. Samt att den slirar på halva 6ans växel vilket jag tycker är underligt ingen som känner igen sig?
Har du varit inne på en VW verkstad med bilen, vad säger de?
Vi köpte en begagnad golf tsi 122 (årsmod. 2010) med dsg 7, i mitten av oktober 2011. Den har strulat sedan vi köpte den.
Det rycker och slamrar vid både upp-och nedväxling, låter som något ligger löst i transmissionen. Det hugger till även vid start ibland, som den bara kastar i växeln.
Nu när det minusgrader ute så är det riktigt pinsamt att köra bilen, det hugger vid varje växling de första 5-10 min tills den börjat komma upp i temperatur.
Vid manuellt växl så slutar växellådan att fungera ibland, vid start från stillastående. Inga lampor lyser om överhettning eller liknande.
Under garantitiden har de nu:
- bytt mecotronic minst en gång, ev fler ggr, även uppdaterat den flera ggr
-bytt hela kopplingspaketet
-bytt svänghjulet
Nu vägrar VAG gör mer med bilen, ändå kvarstår alla felen.
Har Fortfarande garanti kvar på hela servicebiten gällande växellådan/transmissionen.
Anonym, märkte du inte felen med lådan vid provkörningen om de fanns där direkt?
Försök att häva hela köpet om du anser att bilen hade felen från start eller stå på dig om att lådan ska lagas alternativt bytas ut helt!
Återkom gärna och berätta hur det gick för er Golf!
Den bilförsäljare som nu säljer en ny Skoda till mig med leverans i Maj. X-utrustad därav lång leveranstid. Viskade i mitt öra välj den 6-växlade lådan. Sjustegs lådan är opålitlig.
Tack för de åsikter som ni har levererat till FixaFarsan. De har gjort att jag har tagit till mig säljarens tips. Det blev en 6-låda.
Den sjustegiga med torrkopplingar (DQ200) är mindre hållbar, men också ryckigare och mindre bekväm. Och tvekar oftare. Den är å andra sidan gjord för att vara mycket bränslesnålare - så det är väl priset man betalar för att vara eko. Jag hade den lådan i min förra bil, och har DSG6 (DQ250) i min nya, och den sexstegade är mycket trevligare.
Däremot finns det ju en ny sjustegig låda med våtkopplingar (DQ500) som är baserad på den gamla DSG6 och dessutom klarar mycket högre moment, som än sålänge bara finns i Tiguan. Den hade jag valt före någon av de andra.
Danni, tänk om alla VW säljare hade lika bra koll på DSG lådorna som du har!
Hej. Om nu VW får massa problem med DQ200, fixar de inte problemet för? De borde ju märka av det med returer o.s.v. Är det samma problem med nya DSG7 bilar? Borde finnas olika revisioner. När kommer DQ500 till övriga modeller? Jag sneglar på en Gold med DSG7 då jag skall byta tjänstebil i Oktober.
Hade problem med ryckningar och att vöxeloådan tvekade vid växling. Detta skedde framförallt vid krypkörning och vid gaspådrag efter att ha sänkt hastigheten.
Bilen var inne på service för ett par veckor sedan och fick turbon shimsad samt en uppdatering av FW för motorstyrning.
Efter detta är bilens karaktär helt annorlunda, inga ryck, tvekar inte, växlar tokmjukt, effekten levereras mer linjärt än tidigare. Misstänker att de kalibrerat om förhållandet mellan gaspedal och spjäll då den är mindre känslig de första 10mm än tidigare.
Har jämfört med en annan exakt likadan bil, bägge gått runt 3000mil, bägge körts likadant och har samma motor + låda.
Min är uppdaterad och den andra är inte - Är skillnad som natt och dag mellan dessa bilar.
Skoda fabia Combi 1.2TSI DSG7.
Tack för en väldigt intressant kommentar!
Taxi slutar med passat dsg eftersom de tydligen inte pallar drosktempo /j.p
Om jag fattat det rätt är det endast ECO fuel Passater med DSG som inte gillar taxi svängens många start/stopp. Dom ska nu ersättas av Touran ECO fuel som ska ha en annan DSG låda..
Någon med mer fakta får gärna fylla på :D
Köpte en VW med DSG6 tänkte att fungerar det i taxi är det nog bra.
Insåg inte att taxi får 36 000 min garanti på drivlinan. Därför slutar VW nu sälja passat som taxi.
Nu är har bilen gått 10 000 mil och lådan är trasig. Ska prata med VW imorgon vi får se vad dom säger.
I USA har man infört 10 år 16 000 mil garanti. I Sverige gäller 2 år.
Till Anonym:
Det är DSG7-lådan med torrkopplingar (DQ200) som VW slutat sälja till taxibolag. Det är alltså inte samma låda som sitter i din bil.
Där var en hel del problem med mekatroniken på DSG6-lådor på bilar som är tillverkade före hösten 2008. Därefter ska det inte vara några större problem med just de lådorna.
De flesta problem jag hört om som drabbat privatpersoner har VW tagit på goodwill. Jag hoppas detsamma gäller dig. Rapportera gärna tillbaks här hur det går för dig med lådan!
Håller med Danni, kom gärna tillbaka och berätta hur det löste sig? #hållertummarna
Min Ecofuel fick problem efter ca 2000 mil med att det kändes som att köra på en tvättbräda när man gasade jämt direkt efter växlingen till tvåan... Sen fanns det ju tvekningar och andra skumma saker, men det var tvättbräde-vibrationerna som var värst... Första VW-verkstaden i sthlm sa bara "vi kan inte återskapa problemet", det uppstod först när bilen var varm nämligen... Verkstaden i Strängnäs sa detsamma, sen när bilen hade gått 6000 mil så varmkörde jag den innan och då hade det "precis" kommit en servicebulletin på att det fanns problem med kopplingspaketet, efter mycket bråkande så fick jag det på goodwill, annars hade det gått på närmare 20000 för att byta det...
Vi har en passat -12 som gått ca 1300mil och har en ryckig DSG-låda vid lägre temperaturer, är det -10-15 grader så slirar den till över 2000rpm innan växel flyger i med ett jäkla ryck. Ska du ut från en fickparkering så gäller det att ha siktat hjulen rätt när den flyger iväg..
Ska till verkstaden idag och höra vad de kan göra åt saken, har inga större förhoppningar speciellt eftersom det inte är så kallt idag så jag kan påvisa problemet. Förhoppningsvis är det fler som haft samma.
Herregud bara 1300 mil!?!!!!
Alla säger hur bra den är dsglådan men nu vet jag inte om vi ska satsa på en vanlig autpmat istället
//Leo
Jag har varit med om ett och annat problem med just DSG. Jag har sagt till flera vänner att om de är sugna på en VAG med Automat, undvik DSG och S-tronic för det kommer bara strula, förr eller senare.
Mina vänner verkar lyssna på mig, men det gör jag tydligen inte själv eftersom jag kör en Skoda med DSG6. Snart 2000 bekymmersfria mil på ett halvår, bilen har i dagsläget rullat 11.000 mil =)
Kul att så många kommenterar även om själva ämnet inte är så roligt..
De flesta DSG fel verkar vara kopplade till Mechatronic (alltså själva mekatronikenheten som styr växlingarna) och hjälper inte en programuppdatering byter man mechatronic och löser inte det blir det en helt ny/renoverad låda.
Hoppas vi får höra hur det gick för er som just nu har DSG problem, en växellåda oavsett manuell eller automat ska hålla i 20-30'000 mil tycker jag!
Hej skrev här 130131 om mina DSG problem nu har jag varit i kontakt med VAG inga tendenser till Ggoodwill där !
Alltså: Har en Toruran TDi 170, DSG 6 från 2007. 11000 mil.
Växellådan har gått sönder. Den låser inte i parkeringsläge.
Vid start händer det ibland att växel går i och bilen hoppar bakåt 5 cm för att sedan åter ha friläge.
Pratade med VAG Din Bil Södertälje idag. Lådan går ej reparera utan måste bytas helt.
Dom vill ha 56 000 kr för lådan och 10 000 för arbete.
Finns det alternativ?
Enligt VAG fanns det inga lådor begagnat.
Eventuellt finnas renoverade lådor att köpa dom visste dock inga priser.
1. Var kan jag hitta priser på renoverade lådor?
2. Kan man tänka sej att en låda kostar mindre i något annat land?
3. Jag har försökt starta den i neutral genom att så fort start motorn börjat dra ändra till neutral. Även då har jag vid något tillfälle hoppat till. Parkeringsläget kan jag klara mej utan då jag har bra parkeringsbroms, finns det något sätt att undvika att bilen hoppar till?
Värt att notera är att i US lämnar VW sedan 2010 förlängd garanti på DSG-lådor, 10 år eller 16 000 mil.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/DSG-faq-VW-Audi.htm
http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/VW-DSG-recall-warranty-extensi on.pdf
Jag har varit i kontakt med VAG Sverige och dom säger att 2 år gäller inget annat.
Varken general agent eller återförsäljare verkar vilja ta ansvar för något som uppenbart är ett känt fel eftersom man har förlängd garanti på andra marknader. Om dom lämnade rabatt på lådan skulle man kunna tycka att dom tog någon sorts ansvar när dom säljer undermåliga produkter.
Tråkig läsning! Om du hittar en krockskadad touran på skroten + nån duktig mek som kan byta lådan så kommer du nog billigast undan.
Alt. är att sälja bilen som den är men med så få mil så blir det en usel affär ekonomiskt.
Återkommer om jag får höra nåt, träffar VW folk idag..
Pratade med VW om din kommentar här idag och de tyckte du skulle kontakta dem igen.
Goodwill träder in när vanliga garantier tagit slut. Så länge bilen är helt fullservad enligt bok så tycker jag du ska stå på dig och inte ge upp hoppet än om hjälp!
http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/
//M
hmm har en octavia med 6-stegade lådan som gått nära 40000 mil och den funkar fortfarande perfekt, känns som en bil som gått 14000 max.
Kul att läsa att det åtminstone finns någon som är nöjd med DSG lådan.
Någon som vet felprocenten, fel per antal sålda bilar?
Letar själv Passat med DSG, men läser man på nätet blir man mörkrädd, samtidigt så är det ju bara de som har problem som oftast söker sig till forum för tips och råd.
Har en Fabia 1,2TSI 105 DSG7, 2012-års modell.
Bilen börjar rulla när motorn går på tomgång; med växeln i D eller R-läget, även när den är varmkörd. Är det någon som har samma beteende; eller ska det vara så? Lamellerna i kopplingen utsätts ju för mer slitage och med tanke på vad flera ägare drabbats av,borde det inte vara så bra.
Anonym: Ja, bilen ska driva på tomgång. Tanken är att det ska gå att köra en DSG ungefär som en vanlig automatlåda. Vid krypkörning kan man reglera hastigheten med bromsen istället för gasen. Om du oroar dig för slitaget kan du lägga i N när du är stillastående (om din bil inte har start/stopp vilket den förstås borde ha).
Tack Danni för svaret! Det är min första DSG-låda så jag känner inte riktigt till dess egenskaper än.Väldigt bra aut.låda förövrigt tycker jag,hoppas jag slipper få problem i framtiden.Det vore synd.
Frugan sa att det lät konstigt från motorrummet när jag backade ur bilen från garaget idag... Gick ut och lyssnade och det skramlade lite. Körde bilen varm och sen lät det inget mer. Var ute nyss och körde lite själv och stod stilla och med D och S i så skramlade det, hörde från hytten. Med P,N och R så lät det ingenting. Kan det vara svänghjulet eller är jag kanske lite nojig? Känns surt på en bil jag köpte för en vecka sen. TDI 170 DSG 4M -10... Kanske ska ringa handlaren på Tisdag och snacka lite.. Bilen har precis passerat 16000mil. Fullservad hos VAG. Surt om det ska bara jävlas nu!
Har en cc /TDI70 4 motion med DSG6.
Vill aldrig gå tillbaka till en manuellt växlad bil. inget krångel med lådan. Kört 9000 mil på 2,5 år och lådan känns fortfarande fräsch. Låg bränsleförbrukning och bra vinteregenskaper. Kan bli DSG (fast inte 7 stegs då) i nästa kärra
Sitter själv med funderingar på att skaffa en beg. CC 2.0 tsi från 09 med just dsg. Blir dock lite osäker när man läser om problemen med dsg-lådan. Men har inte hittat något om dsg6 på bensin bilarna utan allt som skrivs är om eco-fuel eller diesel. Någon här som hört/vet något om dsg6 i just bensin bilarna?
/hampus
Hampus:
De problem som det skrivs om i tidningarna just nu gäller i stort sett bara den sjuväxlade lådan med torrkopplingar (DQ200) som sitter i motorsvaga bilar. Den andra lådan har det varit en del problem med också, men de flesta är åtgärdade sedan länge. Den lådan som sitter i 2.0 TSI är alltså inte den som det skrivs så mycket om. Ska du köpa en sån, se till så bilen är tillverkad vecka 45 2008 eller senare, så bör du vara hyfsat safe.
Danni,
Jag måste bara säga att du tar kommentarerna till en helt ny nivå! :-)
Vartifrån får du din info?
//M
M, Håller med! Vad skulle vi göra utan honom?
Åh, sluta, jag rodnar :) Jag snappar upp lite här och var. Framförallt så hänger jag lite för mycket på Svenska VW Passat-klubbens forum som finns på vwpc.se och där diskuteras självklart allt sånt här väldigt mycket.
CC 2.0 tsi fick väl först dsg 2010? 2009 så är det en vanlig automat med momentomvandlare.
Flitig tråd det här :)
Jag har en Touran 2005 som gått 9000mil ungefär, med DSG-lådan. Vi ska på husvagnsresa nästa helg. Men igår började ett vinande ljud som verkar komma från växellådan. Det följer inte varvtal eller hastighet, men hörs inte i P-läget. Annars hörs det hela tiden, men mycket svagt endast vid stillastående. Tonhöjden varierar något vid pådrag och växlingar. Någon som har en idé om detta? Får jag lådras halvvägs till Skåne nästa helg?
Mvh
Jocke i Åtvid
Jocke, låter "spännande", inte :(
Vilken motor sitter i bilen och har lådan fått sin service vid 6000 mil (vet att DSG6 lådan i alla fall ska in för ett oljebyte då)?
Hej!
2.0 FSI. Vid 6000mil fick den intervallservice, och vid 8000mil grundservice, enligt boken. Jag köpte bilen i höstas. Men det står inget särskilt om växellådsoljebyte.
/Jocke i Åtvid
Har lyssnat mer på bilen och på nätet. Det låter inte som det rassel som leder till svänghjulshaveri. Det är dock snabbt rytmiskt klingande, och hörs bara när D eller R är i. Jag har gjort en ljudinspelning. Går den att publicera här på något vis?
Ljudet hörs i huvudsak höger fram, nära generator och rem mm i motorrummet.
Länk, som ni nog får kopiera (båda raderna på en gång) och klistra in i adressfältet:
http://www.youtube.com/watch?v=hAn-V9Ei6qg&feature=youtube_gdata
Magkänslan säger vattenpumpen men det kan vara massa annat också. Själva generatorn kan låta sådär också om den inte mår bra och att den låter endast vid D/R behöver inte betyda att det är lådan. Drive läget påverkar motorns vinkel och det blir massa spänningar etc som kan göra att saker låter mer då..
Även om det är intressant att felsöka själv skulle jag åka in med den, speciellt om ni ska semestra med bilen inom en vecka..
Testa att stänga av AC:n förresten å kolla om ljudet ändras, kanske "bara" är AC-kompressorn
Verkstad på torsdag. Ljudet kommer och går. Tack för kommentarerna. Jocke
Joakim,
Du får gärna återkomma efter ditt verkstadsbesök och berätta vad de hittade.
//M
Golf TDI105 DSG7, 2010-nov, snart 7000mil (2,5år)
Inte ett knyst till problem. Inte rör sig bilen heller när jag släppt gasen (=behöver inte hålla på bromsen för att den ska stå still) den rör sig när jag ökar gasen lite. (Apropå http://fixarfarsan.se/2011/03/felproblem-dsg-vaxellador-bade-dsg6.html#c6324427622517903743 )
Att jag och många andra inte har problem hjälper ju dock inte dem som har det...
Idag åkte bilen in på verkstaden för byte av svänghjul. Får hoppas att ljudet försvinner :)
Ljudet kommet och går men var borta under verkstadsbesöket. De hittade inget. Men det lär komma tillbaka. Men de trodde hur som helst inte att det var lådan då ljudet kommer från generatorsidan. Vi får se.
Man blir lite orolig för om man har gjort rätt eller inte. Beställde en Passat Alltrack och skall få den i mitten på juni.
Anonym: Friskt vågat hälften.. brukar jag tänka för det mesta och i ditt fall tror jag på ett #Win!
Jag har en tiguan -12 140 tdi med dsg7. 1500mil
Har haft den inlämnad 2ggr utan förbättring.
Det första felet är frirullningsfunktionen! Den har jag varit tvungen att koppla bort. Jag tog med mig en gubbe ifrån verkstaden på en provtur och han sa direkt att det inte kändes bra! Felet blir i låga farter, när man åker in i en korsning men man behöver inte stanna helt utan man rullar dom sista metrarna in i korsningen då kopplar frirullningsfunktionen in och samtidigt ska man köra iväg och man trycker på gas och det händer inget på kanske en halvsekund men det känns som en minut! Sen tar bilen ett skutt när den får i växeln och man känner sig som man inte kan köra bil.
Det andra är att hoppet mellan 2-3 är för stort, när man kör i låga farter håller den kvar på 2áns växel upp till 30km/tim sen går 3án i. Felet blir när man ska "gubb"köra fram. Om du kör från 0-100, inga problem.
Verkstads kommentar, ska vara så!
Har provat en 6växlad och 8växlad låda och upplever inte alls samma problem, men frirullningsfunktionen finns inte på dessa modeller.
Grymt besviken
Beskrev mina bekymmer här 2013-02-11 12:39
Touran TDI 170 med DSG 6. 11500 mil lådan låste inte i P och vid kallt väder hoppade växel i efter start.
Nu bytt låda som försäkringsärende. Kostnad för mej 3500 SEK. Försäkringsbolaget tog resten av drygt
50 000 SEK. VW ville inte ge någon rabatt på reserv del då den gott för långt.Däremot ingick 12% rabatt hos VW verkstaden. 2 års garanti på lådan.
Så nu helt ny låda (låda, mekatronik och kopplingar). Ser det som jag har 2 val. Sälj direkt eller behåll så länge som möjligt. Vid 16 000 mil gäller inte längre försäkringen.
Då kommer vilen inte att ha något värde. Vem vill köpa den då? Priset på lådan var nu 45 000 SEK. Det finns inga på skroten. Däremot förefaller det komma firmor som renovarar gamla DSG.
Dessutom vär att notera att VW idag återkallar DSG7 i Australien. Tidigare har man återkallat/garantiförlängt i Singapoure, Malaysia, Kina och US. Då är det väl snart bara Sverige kvar.
och idag återkallar man i Nya Zeeland
http://www.stuff.co.nz/business/8791119/VW-Skoda-Audi-issue-DSG-recall-for-NZ
Till dig med TDI 170: Jag skulle byta direkt. Främst för att inte må dåligt och tänka på milen och garantin hela tiden.
Samtidigt finns inga garantier om du byter till en likvärdig bil med färre mil..
Strulande bilar är ett gissel! Vår egen Touran ska strax in på ett par större verkstadsjobb och försäkringsjobb, den har ännu maskingaranti typ 200 mil till..
Hade en passat 2009 TDI DSG innan. 3 veckor efter jag köpte den så fann jag följande oljud på den:
http://www.youtube.com/watch?v=uomzWwFJuZU
Först i P med skrammel och efter jag öppnar dörren, där jag lägger i D, så försvinner skramlet. Svänghjulet hade börjat dela på sig vilket orsakade obalans. Firman där jag köpte bilen drev ärendet mot VW för goodwill. Fick tillbaka bilen med tyst växellåda, men den såldes pga rost och tjänstebilserbjudande.. Vågar man en VAG igen??
Jag pratade med en kollega förra veckan som fått sin nya Golf GTi och han hade beställt den med manuell låda just för att slippa ev. DSG strul.
Har funderingar på att beställa en ny Skoda Octavia VRS med DSG-låda, rätt eller fel?
Uppdatering: Alla VW bilar med den 7-stegade DSG-lådan (DQ200 med torrlameller) kommer i samband med nästa ordinarie service få den syntetiska växellådsoljan utbytt mot mineralolja.
hej , min passat 09 DSG låda 7 -steg dör plötsligt när jag kör , den dör och växlar ner 7-6-5-4-3-2-1 , jag stannar och startar om bilen som inget ha hänt !! vad är problemet ?
Hej Anonym! Du måste nog börja med att åka in och läsa av bilens felkoder. Det kan vara allt från början till trasigt dubbelmassesvänghjul, gammal buggig programvara, låg oljenivå eller nåt annat elektroniktjall?
hej igen , jag svängde in hos en mekaniker han läste av datan och hittade felet , som han säger , Gas magnet bänk 1 ?? nåt med förbränning !!
Sa han vad åtgärden blir? Vet att DSG lådan byter växel med solenoider/magneter om det är det som felkoden syftar på..men Gas?
japp broblemet dyker upp bara när jag har gas i bilen , kör jag på bensin , händer inget , ne killen kan inte fixa felet , ska till vw verkstad efter helgerna men tror att det kan va dyrt .
Håller tummarna att det löser sig smidigt! Återkom om du orkar och berätta vad lösningen/kostnaden blev?
Ytterligare 4000mil har gått med min 1.2tsi DSG7 -11. Fortfarande inga problem med vår DSG7, inte lika mjuk och fin som DSG7 i Octavia 1.4tsi 122 -13? Är det en annan låda i den kanske?
Intressant med byte av oljetyp i lådan, görs det bars på VW eller på hela VAG?
Skönt med många problemfria DSG-mil! Det sitter samma DSG7 låda i båda bilarna men årsmodell -13 är nog en generation nyare och kanske med en annan programvara i? Läs gärna mitt andra inlägg om de olika DSG lådorna (Länk)
Ska beställa en ( 2015 ) Skoda Octavia SCOUT ( 4WD ) med 1.8 Liters 180 Hk Bensin motor.
Den erbjuds dock endast med DSG6 ( DQ250 ) låda.
Har läst att den lådan kräver olje och filterbyte var 6000 Mil.
Någon här som kan berätta mera om detta med oljebytena osv ???
Länkar till vettiga sidor ???
Hej blivande Scout! I den större 6000 mila servicen ingår ett olje och filterbyte i DSG6 lådan, var det något speciellt du ville ha mer info om? Oljebytet kostar inga jättemängder i tillägg till den redan lite dyrare "stora" longlife servicen som sker var 6000:e mil med bl.a. byte av tändstift.
De nya med 4x4 har DSG6 samt lägre vridmoment för att minska belastningen på haldex.
OBS! Oljan i lådan får INTE vara varmare än 30 grader när den tappas ur. OBS!
För att byta filter behöver man ta bort luftfilterburk, batteri, batterilåda, bukplast under motor.
Oljan fyller man på underifrån via avtappningshålet.
Man behöver även en dator som har VAS, Vag-com/VCDS eller motsvarande som kan läsa av växellådstemperaturen. Lasermätare funkar (har testat, samtidigt som datorn var inkopplad.)
När all olja är i lådan (ca 6 av 5,5L) så startar man bilen på Pläget och på tomgång, går igenom alla växellägen i ca 2 sekunder, gå igenom alla lägen 3 gånger.
När oljetempereaturen är på ca 35 grader så låt det rinna ut till det droppar. Skruva åt plugg, sedan är det klart.
Det tar omkring 1-2 timmar att göra detta jobb
Enligt uppgift har SCOUT'en en sk. 02E-låda ( DSG6 ) som ska klara max 350 Nm.
Varför måste oljan fyllas genom avtappningshålet ?
Filtret sitter ju uppe på lådan och det borde därmed fungera att fylla därifrån inan återmontering av filtret.
Typ överfylla LITE för att sedan gå igenom växlarna så som beskrivs ovan och sedan låta överflödig olja rinna ut genom nivåröret som sitter fast skruvat i avtappningspluggens hål.
...Eller ???
Jag kommer nog låta VAG byta DSG'ns olja och filter vid ca 3000 Mils intervall istället för vid 6000 Mil.
vilken automatlåda är de i passat variant 2.0 tsi 2011?? ok låda??
Passat 2.0 TSI har en DSG6 låda (DQ250, 02E) och den lådan har klarat sig bättre än DSG7 som strulat i gas/taxibilar.
Blivande SCOUT ägare.
Enligt uppgift har SCOUT'en en sk. 02E-låda ( DSG6 ) som ska klara 350 Nm.
Varför måste oljan fyllas genom avtappningshålet ?
Filtret sitter ju uppe på lådan och det borde därmed fungera att fylla därifrån inan återmontering av filtret.
Typ överfylla LITE för att sedan gå igenom växlarna så som beskrivs ovan och sedan låta överflödig olja rinna ut genom nivåröret som sitter fast skruvat i avtappningspluggens hål.
...Eller ???
Jag kommer nog byta DSG'ns olja och filter vid ca 3000 Mils intervall istället för vid 6000 Mil.
Hej
Har precis köpt (ej skrivit på avtal än) en VW Polo GTI 1.4 TSI 2012. Vet någon om denna modellen också har problem med DSG7 lådan som sitter i denna ?
Hej g0mer
Polo GTI har den DSG7 låda som det skrivits mest om DQ200 (0AM) så jag vara extra noga med att kolla historik, ägare och hur den servats samt om det gjorts några garantijobb på bilen.
Hoppas ändå det blir ett köp för Polo GTI är lagom stor och 180 hästar räcker gott och väl samtidigt som du får en snål billig bil till vardags.
Hej FixarFarsan, tack för ditt svar. Polo:n har gått 1500 mil så jag är osäker på om det gjorts någon service på den än. Jag frågade säljaren om Polo:n hade den dsg låda man hört så mycket om i media och han sa att denna hade den dsg låda som inte är torr utan innehåller olja. Och att detta skulle då innebära att det var safe att köpa denna bilen.
Är det säljsnack eller kan man lita på det han säger?
Håller inte med säljaren! Den nuvarande Polo GTI'n (6R) har DSG7 lådan som heter DQ200 och den har torrlameller.
Tror dock inte du behöver oroa dig om bilen bara gått 1500 mil och kanske haft en ägare.
Tack igen för dina snabba svar, kan man kontrollera nånstans vilken låda polo:n har när man är på plats?
Bilen har som sagt bara gått 1500 mil och haft en tidigare ägare, en man i 50 års åldern.
Jag hade ju tänkt köpa bilen för att ha den ett tag, när kan man börja bli orolig över att DSG lådan ska krascha eller fallera?
Den har "DQ200", går säkert att se det stansat i lådans serienummer eller liknande.
Om bilen kändes bra vid provkörning, köp! Du har många mil på dig innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla!
Glöm inte att bli medlem på VWCS.se så kör vi Polo-race på bana lite längre fram.. ;)
FICK VETA FÖLJANDE FRÅN VAG-SALA IDAG:
DSG är INTE EN AUTOMATLÅDA !!
Man ska alltid lägga i "N" vid t.ex Rödljus o.dyl. , annars ligger lådan och "letar dragläge" hela tiden.
Min KMX-låda har funkat bra i 14.500 mil, ryckte lite före vid ca 5.500mil men blev som ny efter olje-/filter-byte !
Nu byter jag varje 5.000mil.
Att man ska lägga i N på DSG lådan vid rödlysen har inte @VWSverige gått ut med vad jag vet?
KMX, då gissar jag på att du kör en Passat 140 TDI DSG från runt 2008?
Jag kör själv en Octavia med DSG-7:a och har haft problem med lådan redan vid 1500 mil. Då vibrerar den mellan 1:an och 2:an. Har varit på VAG flera gångar utan resultat.
Provkör en annan demo-octavia med samma låda och se om den känns likadan? Om bara din har vibrationerna, stå på dig och ge dig inte förrän du har en felfri bil!
Är det DQ 500 som sitter i Tiguan 2.0tdi 2012?
Har letat på nätet efter klagomål på dq500 men kan inte hitta mer än några stycken, betyder det att det är ett säkert kort? Eller ska man fega och köpa manuell?
Naturligtvis ska bilen testköras och tidigare ägare frågas ut om hur bilen gått före ett köp.
Ja, Tiguan 2.0 TDI 2012 bör ha DQ500 och jag tror den lådan är lite mer robustare byggd då den ska klara upp till 600Nm i vrid.
Funderar på att köpa en Touran 105hk Bluemotion med DSG7, nu undrar ju jag såklart vilken model av låda som denna model är utrustad med.
Hej, Jag är också på g att köpa en Tiguan -11 med DSG
Enligt denna länk från WW så har Tiguan DQ200?
Daniel
Jag ska försöka sammanställa en komplett lista över vilka DSG modeller som sitter i vilken VW men det tar lite tid att få fram fakta från Volkswagen.
Gunnar: Touran 105hk BMT med DSG7 har nästan garanterat en DQ200 med torrlameller.
Daniel, vilken motor har den Tiguan du kollat på?
Hej igen,
Så här skriver VW på sin hemsida:
Volkswagen återkallar Tiguan för byte av säkring – och startar servicekampanj för växellåda"
Det är ju lätt att tro att Tiguanen har problem med DSG lådan men detta är två separata problem som tas upp i samma meddelande. Tiguan återkallades endast för uppdatering av en ny säkring och har inget med Den felaktiga DSG lådan DQ200 att göra.
Jag fick bekräftat av servicechefen på Möller bil i Uppsala idag att Tiguan har DQ500. Dvs säga den kraftigare varianten DSG7 med våtlameller. DQ500 har inte varit inblandad i problembilarna som skapat rubriker.
Köpte en Tiguan idag med DSG som gått 3.500 mil.
Mycket trevlig att köra!
Daniel
Så roligt att du återkommer och uppdaterar med info och extra kul att du slog till på en sån fin kärra som Tiguan! Grattis! :D
Jag som jobbar med vag har inte ena koll på alla dag lådor. Jag tycker att Alla 7 växlade strular på nåt sätt. Min 6 växlade dsg från 2008 börjar växla hårt, men det börjar bli dags för oljebyte, den har bara rullat 17100 problemfria mil :)
Fick ingen lista med alla VW modeller + DSG version av VW men däremot lite mer info om vilka motorvolymer som kombineras med vilken DSG låda.
Länk till "DSG-Faktainlägget": http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad-DQ200-DQ250-DQ500-DL501.html
Hej
Jag har en Touran 2,0 TDI -09 med Dsg 6 den har snart gått 35000 mil och funkar utan bekymmer :-) däremot så skulle jag behöva ha artikelnummer på spjällmotorn till värmeregleringen på vänster sida...Om någon har uppgifter på den..
Dsg lådan i min Passat 2011 ska nu bytas. Kraftiga vibrationer när man backar. Bilen har gått 3600 mil...
En DSG rullar än efter 35000 mil medan en annan strular efter bara 3500... Vilken motor har du i din Passat?
Ang. art.nr så skulle jag ringa en VW verkstad och ange reg.nr så att det blir rätt.
Jag kör taxi med en VW Caddy TDI 105 DSG7 -11
Jäkla skräp säger jag. Otroligt att det ska rasa efter 9000 mil. Då byttes kopplingen på garanti efter lite tjat och gnäll hos VW-verkstaden (eller cyckelverkstaden, som jag kallar dem)
Fick rådet att vara försiktig i startögonblicket. Vilket jag har varit sedan dess. Nu har bilen precis passerat 22000 mil och bytet av koppling och databox kom som ett brev på posten.
Inte nog med detta. När bilen närmade sig 20000 mil så började i princip allt i bilen att lägga av. Har det senaste året varit på verkstad och reparerats för snart 80000. Finns inte en chans att det nånsin blir en VW igen för vår del. Detta är andra bilen som uppvisar samma egenskaper. Allt failerar vid 20000 mil.
Då vi nu ska gå över till gasdrift så hade vi hoppats på just Touaranen, men NEJ...aldrig mer VW:
DSG7 lådan e jättefin så länge den håller... å det gör den inte:
Finns anledning till varför en del taxibolag har stoppat åkarna från att köpa Passater med DSG lådor.. Stillestånd kostar pengar åt alla håll. Och som taxi vill man att saker å ting håller i mer än 20000 mil.
Golf + TSI 160Hk DSG7 2010 6500 mil, snällt körd.
Inget har gått sönder än tack och lov men jag har ändå
synpunkter på DSG7 lådan och dess körbarhet.
Innan Golf köpet hade jag ägt 2st. SAAB med vanlig automat
och ville nu ha en mer bränslesnål automat. Snålare blev det,
närmare 1.5 dl / milen men utöver detta har jag inte mycket
positivt att säga om DSG lådan.
Visst växlar DSK lådan klanderfritt vid landsvägskörning men i
stadstrafik är det en helt annan sak. Start från stillastående
inga problem men körning i låg fart (2:a växel) är en pina, när jag
ger gas får jag alltid en känsla av att inte ha någon kontroll.
Det tar alltid tid innan något händer, än värre är att man inte
vet hur lång tid det tar innan det händer något. Har jag samtidigt
duttat på bromsen känns det som att det tar en evighet innan
lådan bestämt sig för rätt växelläge och fått till dragläget på
kopplingen. Hetsig Göteborgs-trafik 16:30 är mao. ingen höjdare.
Trodde ett tag att jag skulle vänja mig vid DSG lådans beteende
men det är så inkonsekvent att jag fått nog, ingen mer DSG
för min del.
Saknar Automatlådorna med momentomvandlare, visst drog
dom mer bränsle men gav man gas så hände det något och
det på direkten.
Tagit upp saken några ggr. vid service men svaret blir alltid att det
inte är något fel på DSG lådan.
Jag tror inte det är något fel på din DSG7:a. Krypkörning med lätt gas-broms-gas-broms kan förvirra lådan eftersom den hela tiden planerar nästa växel. Har själv upplevt det där, märks inte lika mycket på större och tyngre bilar som Passat.
Be VW verkstaden kolla DSG-lådans programvara och andra servicepunkter. Försök sedan att köra den mer som en manuell, lite mer bestämt eller lägg i manuellt läge vid krypkörning.
Tack för en utförlig kommentar, hoppas ni kommer överens fram tills nästa bilbyte!
Har en gas passat 2010 år modell. Nu blinkar växelindekatorn med jämna mellan rum. När man stänger av och startar igen är det som vanligt men efter en stund blinkar det igen. Vad beror det på och är det ok att köra ändå?
Låter tråkigt! Jag skulle börja med att åka in till en auktoriserad VW verkstad för att läsa av bilens felkoder, de brukar ha sån drop-in för snabbjobb som detta.
Ok du har ingen känsla av det kan handla om? Va jag läst på nätet är det ju ingen billig historia när lådorna börjar krångla.
Hej
Jag har en Caddy-08, som gått 14900mil, med en DSG6 låda.
Innan den kommit upp i arbetstempratur växlar den mjukt & fint från P till D, men när den är varm driver den inte igång direkt utan efter en stund hugger den i 1:an men resterande växlar går bra, detta gäller även när jag lägger i backen.
Hade den på verkstad & dom tippade på att det var drivaxlarna men jag är tveksam, kan även tillägga att växling från 1-2:an känns det som bilen vobblar, vad kan det vara för fel?
Jag är tyvärr ingen VW eller DSG mekaniker så jag svamlar bara utifrån det jag hört och läst.
Har läst om fall där en oljetemperaturgivare i DSG lådan går sönder och börjar larma om hög oljetemp. Då blir reaktionen att växlar hoppar ut i N och indikatorlampor blinka.
Har även hört om fall där oljan i sig varit dålig eller nivån för låg och att lådan fungerat bättre efter byte. Tyvärr är oljan rätt dyr.
Det vanligaste är tyvärr att den s.k. mekatroniken byts eller uppdateras med ny programvara. Kostnaden för utbyte är hög (upp emot 40'000:-) men är bilen servad som den ska så kan du få hjälp eller så tar du det på maskinskadeförsäkringen.
Uppdatering av lådans programvara har jag hört ska göras som en extra kontrollpunkt när man servar på Aukt. verkstad.
Återkom gärna och berätta hur det gick så vi får lite fakta och inte mitt svammel..
Förtydligande: Det är inte sensorn till DSG-lådans oljetemp som är dålig utan sladdarna till den kan ha dålig isolering och orsaka falsklarm.
Om detta händer får man växelindikatorblinket samt en uppmaning att bromsa kan tändas.
Kommentar från Audi-mekaniker: Låter som att han bör kolla om det finns uppdatering. Därefter grundinställa mecatronic. Går det ej så byt mecatronic och olja. Sista utväg är lådbyte.
Vet någon om Volkswagen Sverige kommer återkalla Svensksålda DSG bilar för åtgärd av kända fel?
Hej igen
Väntar på svar från min auktoriserade wv verkstad ang tid då dom ska ta sig an min bil,
tror inte det är drivknutarna utan jag tror det är nå´t med lådan, men det skulle gå att felsöka enl. dom & skicka resultatet till deras support i Tyskland.
Ska fråga om det är Goodwill på detta.
fortsättning följer.......
Från Audimekanikern @Tobbetdi på Twitter: DSG7 är det "återkallning" på. Olja byts samt uppdatering av styrdon görs, samt en adaptionskörning utförs. Beräknad tid, ca 2 timmars jobb.
Det är DSG7 lådan med torrlameller eller DQ200 som menas ovan, den som sitter i motorsvagare modeller med max 250Nm.
Hej, har precis bestämt mig för att köpa en vw passat 2.0 tdi 170hk med dsg-låda när jag snubblade över den här tråden. Någon som vet om felet finns i den modellen. Ska hämta bilen på torsdag så jag är väldigt tacksam för svar.
Johan
Hej Johan! Din Passat TDI 170 har DQ250 lådan som inte varit lika mycket drabbad som den sjuväxlade DQ200 DSG-lådan. Så länge bilen och lådan är servad och den kändes ok vid provkörning så bör det inte vara något att oroa sig över. 170 hästars motorn gör Passaten riktigt pigg!
Tack för snabbt svar, känns genast mycket bättre.
Johan
Kolla att oljan i DSG6 lådan är bytt med 6000 mils intervaller och det skadar inte att höra ifall den uppgraderats med senaste programvaran. Lycka till med DSG:andet!
Hej
har kollat på en golf gti 2010 med dsg , är det mycket problem med dem?
Golf GTI 2010 har DSG6-lådan som har klarat sig lite bättre än t.ex. DSG7. En GTI kan ha varit hårt körd så kolla dess historik och service lite extra, en 2010 ska fortfarande kännas "tight".
Vill byta till gasbil och passat ligger ju nära till hands som familjebil och ofta gått som tjänstebilar med skonsamma mil och ofta trevligt mycket utrustning i. Är sugen på dsg-lådan, men har ju sen jag började kolla lite lätt för nåt år sen läst en hel del dåligt om den... Har dock för mig att jag för länge sedan läste något om att det var ffa årsmodeller upp till 2009 som hade mycket problem och att det blev bättre därefter. De mediala skriverierna om lådorna verkar också ffa vara från kring 2011. Är det nån här som vet ifall det är någon skillnad på 2010-modellen? Eller ska jag helt enkelt ge upp tanken på en dsg och köpa en automatare från annan tillverkare? Gasutbudet är ju dock inte så stort, och än mindre i prisklassen kring 100 000 kr om en vill ha någorlunda ny bil.
Och hur gäller garantier och/eller försäkringar egentligen vid ett lådras på en 2010a?
Undrar om någon på @VWSverige vill kommentera detta? Mitt råd är att du köper en så ny Gas-Passat som du har råd med och ser till att den servats efter konstens alla regler samt att du kollar med ditt försäkringsbolag hur deras villkor ser ut kring växellådor/mil.
Skida superb -11 2.0 TSI dsg6 servas växellåda servas strax innan 6000 mil, oljebyte var 1500 plus "vanlig" service vid 3000.
Växellampan började blinka efter typ 6200 mil samtidigt som av gas lampan blev gul. Ena avgasröret "fluddrade". Diagnosen är att mekatronikgrejen pajjat. Ska skickas på reparation av verkstaden då den omfattades av mrf-försäkring. Är det en bra lösning av verkstaden?
Hej h!
Riktigt tråkigt att en så ny bil med bara 6200 på mätaren ska får problem. Vet du hur bilen har hanterats/körts innan ni köpte den och hur många mil har ni haft den (gissar att ni köpt den beggad eftersom du skriver MRF-försäkring)?
5-växlad men med samma ryck mellan 1:an och 2:an som alla andra. Frågan är om den är torr- eller våtlamellkoppling. Dubbla elmotorer lär användas för robotiken. Numera testas ju dubbelkopplingen med många växlar på riktigt tunga
fordon. Provkörde nyligen Renaults variant som tycks klarat sig undan rycken i låga farter...
En 5-växlad DSG? Viken bil pratar vi om då??
Har just köpt en Tiguan -11 bensinare med 147 kW med DSG7-låda och 9000 mil. Jag har hela tiden levt med tron att det sitter en DQ500-låda i den. Finns det någon risk att så inte är fallet? Enligt vad jag ser i FixarFarsans sammanställning så borde det inte råda något tvivel, men med allt som står i den här tråden så blir jag lite osäker med tanke på att det verkar sitta lådor lite hur som helst i olika bilar :)
Är det något speciellt för övrigt som någon rekommenderar att jag ska kolla upp eller åtgärda gällande DSG7:an. Borde jag kolla programvaran t.ex?
Hej Herr Tiguan! Så vitt jag har förstått och kan läsa mig till så är alla Tiguaner utrustade med DQ500 lådan oavsett motor.
Programvara ska vara uppgraderat om den servats på auktoriserad verkstad (tycker man),
Att det bytts DSG-olja vid 6000 mil och att den växlar utan hugg, det är typ det jag kommer på! :) Grattis till en trevlig bil btw!
Tack för det Fixarfarsan, det låter bra.
Vad jag vet och kan läsa mig till i servicerapporterna så borde allt var OK.
Jag trivs som fisken i vattnet med min Tiguan, och hoppas att den fortsätter att göra mig nöjd och glad en lång tid framöver :)
Hej och tack för svaret.
Superben är servad i god tid till varje planerad service samt även mellanservad var 1500 mil dvs olja/filter mm. Servicen av lådan gjord ca 100 mil innan planerad service. Hann köra bilen 60 mil kanske innan det brakade.
Det konstiga är att firman jag köpte av nu hävdar att lådan aldrig var trasig. De säger att de rengjort nån ventil på mekatroniken och nåt mer jag inte förstår. VAG verkstaden där bilen hamnade först hävdade ett totalt haveri av lådan. Firman som jag köpte av har varit relativt bra att ha att flera med, det har utöver de här problemen varit problem med bla avgasreningslampan.
Nu när jag kör den märker jag inga ljud/ryckningar vid växlingar. När backen läggs i är det ett mindre ryck. Dock använder den i princip inte ettan alls vid krypkörning bara första halvmetern när bilen startar från stillastående. Låter det här normalt, aldrig haft en automat tidigare.
Har tyvärr hört liknande historier förut, att mindre verkstäder eller specialister kan byta endast det som är trasigt i lådan eller som i ditt fall endast rengöra.
Mekatronik-enheten är annars den del som byts ofta i DSG växellådor när de strular, när inte programvara eller oljebyte räcker d.v.s.
Min passat tdi dsg 170hk från 2008, rulla nyss in på 15500mil utan problem:) går hur mjukt och fint som helst i automatlådan👍 hur nöjd som helst med denna bil😉
Nån skrev: "FICK VETA FÖLJANDE FRÅN VAG-SALA IDAG:
DSG är INTE EN AUTOMATLÅDA !!
Man ska alltid lägga i "N" vid t.ex Rödljus o.dyl. , annars ligger lådan och "letar dragläge" hela tiden."
Så är det inte. Trycker man ned bromspedalen en bit och håller den still där så driver inte kopplingen.
Prova att stanna och hålla bromspedalen nedtryckt till hälften och kolla på varvtalet, bör vara ca 700 rpm (beroende på motor). Släpp upp bromspedalen en bit som att man ska köra iväg men ändå inte så mycket att bilen rullar. Nu har varvtalet ökat till ca 1000 rpm och kopplingen slirar, där är naturligtvis inte bra att ligga längre stunder. Man kan även få en start/stopp:ad motor att starta på det sättet.
Både DSG och en traditionell automat klarar kökörning utan att man flänger i N varje gång man stannar.
Hej har en Tiguan 2009 bensin aut,där lådan käns lite ojämn.
Kärran har gått 21000 mil,går det att göra någon uppdaterig?
Bra input om DSG och koppling! (missat denna kommentar helt)
Det borde finnas ny mjukvara till din Tiguan men detta kan nog bara en märkesverkstad kolla upp, Har du noteringar i serviceboken om att lådans olja är bytt?
Internets bästa svenska tråd om DGS7-problem! Bokmärke på det!
Hämtade min bil från service idag. Passat, ecofuel, 2011, 5000mil. Klagade på kraftiga vibrationer mellan 1:an och 2:an speciellt vid krypkörning. Verkstaden säger att det kan vara slitna lameller. När man läser här så verkar det definitivt vara så men när jag köpte bilen skull 2011:an ha en uppdaterad DSG7. Tji fick jag verkar det som. Har kontaktat VW och väntar på svar. Återrapporterar i denna tråden sen.
Tack så länge!
/Daniel
Ska ev. ut o provköra en Golf från 2011. Hur ska bilen inte uppföra sig, vad är det jag ska se upp med?
En frisk DSG växlar mjuk, snabbt och obemärkt. Den ska inte slira eller hugga och den ska kännas ok när du står still och växlar mellan P-N-R. Kör du mellan två rondeller och växlar tätt mellan gas och broms kan den ibland välja fel växel, inget fel för det.
Efter att du provkört klart.. Kolla historiken på ev åtgärder samt att den servats rätt så att du lättare kan få hjälp i framtiden ifall den skulle krångla..
Vilken Golf-modell pratar vi om förresten?
122 tsi modellen
Såg att DSG7-lådan används även på 1.8 tsi motorn med 180hk. Finns det någon lite nyare bil i VAG sortimentet, exkl. Audi som inte har 7-lådan o inte är en dieselbil..?
Läs gärna mitt andra faktainlägg om DSG och vilka olika versioner som finns på marknaden idag. Det är motorstorlek, bilmodell och motorns vridmoment som styr lite vilken modell av DSG som sitter i bilen.
Länk: Fakta kring DSG växellådorna DQ200, DQ250, DQ500 och DL501
Hej, är inne på att köpa en passat 2.0tdi-2012,ca 11000mil,automat,vad är det för lådan som sitter i den,är det DQ250 ,hur pålitlig,och om den ska servas(oljebyte och sånt), vad kostar det,tack
Ja, det är den sexväxlade DSG-lådan DQ-250. Enl. bloggens VW mekaniker så kostar ett oljebyte runt 4000:- på aukt. verkstad i Stockholm. Han skrev även att svänghjulet är den svagaste punkten men att det är en pålitlig låda. Kolla servicehistoriken, testa växellådan ordentligt och lyssna efter missljud är väl det man kan göra.
Har Googlat runt på nätet nu några kvällar utan att hitta någon direkt förklaring till varför min DSG-låda jävlas.
Och här verkar vara bästa platsen att ställa frågan.
Så till problemet.
Har en Transporter -13 180 4-M DSG 6400mil.
Har hänt vid flera tillfällen nu att lådan inte vill driva när bilen är kall, varken framåt eller bakåt. Och ibland piper den och berättar att jag ska lägga i P. Har även hänt vid back i motlut. Känns precis som växeln är där men att kopplinen inte biter.
I övrigt tycker jag lådan är silkeslen i växlingarna.
Några förslag på åtgärd?
Förutom att kontakta verkstan, som jag också ska.
Vill ha lite mer kött på benen innan bara.
Vill också tacka för en fin sida, med mycket intressant läsning.
/Henka
Troligen är det DSG lådans mekatronik-enhet som behöver bytas.
Denna kommentar kommer från bloggens egen VW mekaniker via Twitter (följ gärna @FixarFarsan för en snabbare dialog) som nyligen bytte denna del på en Audi Q5:a med samma symptom.
Tack för berömmet btw, alltid kul att höra och lycka till med bilen, en Transporter är en cool kärra!
Det lät inte helt gratis, hade en liten förhoppning om att ett oljebyte skulle kunna göra skillnad.
Då blir väl nästa fråga:
Vilken verkstad har störst kunskaper om detta i Stockholm/Uppsala trakterna?
Jag har en förmåga att må som min bil gör, alltså inte så bra just nu.
Känner dessutom hatkärlek för Transportern.
Grymt nöjd med bilen, men samtidigt så besviken.
/Henka
Hade min fullservade Transporter fått DSG strul redan efter 6400 mil hade jag nog velat ha "goodwill" hjälp av Volkswagen!
Du måste nog börja på en aukt. VW verkstad oavsett för att läsa felkoder och göra en första analys.
Jo jag får börja med det, och kolla vad dom säger.
Ska boka tid på Norrbil i Norrtälje.
Återkommer när det hänt något nytt.
Och så får jag tacka för visa intresse FixarFarsan.
Alltid lika stimulerande med engagerade människor.
/Henka
Hej, tack för svaret angående 2,0TDi 2012, testade och köpte,körde hem,50mil,när jag kom hem kom missljudet i framvagnen(typ)när jag körde genom bostadsområdet i låg fart 25-35 km/t,orolig vet nån vad det kan vara,det är blommande ljud och ingen skakning eller sånt,tack
Menar brommande ljud, när jag testade den så körde jag inte längre sträcka med den hastigheten ,så jag kunde inte lägga märke på den
Anonym, låter missljudet så här?
https://youtu.be/6W_pw0vX1E4
(Tack Tobbe för länken)
Hej,nej den låter inte alls när den står stilla bara när jag kör i låg fart runt 25-35 km/t,har pratat med verkstad och dem säger att sånt ljud kan komma från däcken,har bokat tid så jag återkommer med svaret,tack för alla svar👍
Tänker att här finns folk som har koll så kastar ut frågan.
Har en 170hk automat disel Passat cc 2011 som sen nån månad tillbaka börjat hacka/vibrera ca 1 g per km, kollar intervallerna var gång jag kör och det är snudd på klockslagsprecis. Igår skedde dock något helt nytt. Bilen dog mitt under körning. Som tur var 10 meter hemifrån när låg i ca 25kmh men kom precis från 40 min körning på e4an...
Hej!
Jag har en passat ecofuel 2009 med DSG7 automatlåda.
Jag kan inte köra bilen längre eftersom symbolen "shift lock" börjar lysa hela tiden.
Den lampan som menar att man ska trycka ner fotbromsen för att t.ex. lägga ur parkeringsbroms, växla från P till R, eller R till D osv osv..
Någon som vet vad felet kan vara??
Lagomt irriterande.. den försvinner när jag håller ned fotbromsen men kommer upp direkt när jag släpper upp den för att köra iväg. När den lyser så går det ej att gasa, så jag tar mig ingenstans!
Här är en länk till symbolen,
http://images.mentalfloss.com/sites/default/files/styles/insert_main_wide_image/public/dashboard7_0.jpg
Hur stor är vibrationen och kommer den även om bilen står still? Jag hade nämligen en Fiesta förut som hoppade till varje gång AC'n gick igång. Startade din CC efter att den dött och hur har den gått sedan du skrev ovan kommentar?
Hej jag har en passat 07-2.0/170 med dig. Bilen har rullat 20500 mil utan problem. Men nu startar den ej, går ej heller att få ur p läget på växelväljaren, och p lampan på växel lådan blinkar. Felet bara kom och det blir ju svårt att flytta bilen när den inte ens går att rulla.
Tråkigt att höra att din DSG låser i P läge.
Börja med att kolla om dina bromsljus fungerar, har hört om bilar med trasig bromsljuskontakt?
Om du kollar i din manual så ska det finnas en instruktion hur du lyfter på växelväljarens lock och frikopplar P läget.
Kan det röra sig om ett urladdat batteri?
Med tändningen påslagen, käner du ett litet solenoidklick när du trycker ner bromsen och håller handen på växelspaken?
Återkom gärna och berätta hur det gick!
Hej,
Funderar på att köpa en Skoda Superb 2016 med 1,8 TSI 180hp DSG. Dessa är DSG7. Är problemen löst eller finns det fortfarende risker för problem? Bör man satsa på manuell då?
Oj vilken svår fråga! Volkswagen har förbättrat DSG7 lådan men om du inte kör mkt i köer eller har andra hinder mot manuell så är ju de säkrast när det gäller just DSG problem :). Vi köpte ny Touran -15 nyligen och vi uteslöt alla med DSG.
Har en audi A6 2012 årsmodell. med s tronic låda. Den studsar fram ibland. Endast i första vxl ( drive ) backen hackar När man backar lite fortare.
Väldigt konstigt betende. Alla andra vxl fungerar perfekt. Växlar mjukt o fint.
Ngn som varit med om liknande?
Mycket bra tråd. Jag har en Polo från 2011 med DSG-7 och diesel-motor. Den har gått strax över 9500 mil och har funkat perfekt ändra fram nu då växellådan börjat strula.
Fick tillbaka den från 9000 mila servicen för ca 3 veckor sen och i förra veckan började servicelampan och växelindikatorn blinka omväxlande. Åkte in till verkstaden och de sa att det läkt in olja i mekatroniken vilken behövde bytas. Leveranstiden på den var ca 2 veckor så det blir hyrbil närmaste dagarna.
Förhoppningsvis går det lösa på något smidigt sätt men jag vågar inte hoppas för mycket. Återkommer när jag vet mer.
Tack igen för en bra tråd.
Nu har jag fått tillbaka bilen och det var mekatroniken som fick bytas. Volkswagen stod för delen och jag behövde bara betala för halva arbetskostnaden för bytet så det hamnade under 3000 kr totalt.
Tråkigt att behöva betala men det blev så pass billigt att jag inte behövde blanda in försäkringsbolaget.
Verkstadskillen pratade om att jag nu hade 2 års garanti på arbetet/delarna i och med att jag fick betala en del av kostnaden. Om bytet varit gratis hade tydligen samma garanti gällt för nya delen som för gamla. Kan detta stämma?
Om oljan hamnat där p.g.a. servicen så tycker jag det är dåligt att du ska behöva betala en enda krona. Det där med garantin låter lite konstigt och har inte hört något liknande tidigare?
Skönt att Polon är hemma igen trots allt och att den förhoppningsvis rullar många mil till innan något krånglar!
Jag gick igenom med verkstaden om vad som gjorts på servicen och de hade ej jobbat med DSG-lådan så det var troligen bara en tillfällighet.
Ja jag tyckte också det lät lite konstigt med garantin men de menade att om en del byts och att det inte innebär någon kostnad för kund (likt en återkallning) så fortsätter orginalgarantierna att gälla. Om däremot ett byte sker där man får betala för delen eller arbetet så ses det som en egen åtgärd och därmed får man en garanti på arbetet (och delen).
Jag hade vid något svagt tillfälle sagt till sambon att när Polon började strula och garantin gått ut så blir de ny bil. Har lagt en beställning på en ny Golf så förhoppningsvis lever Polon fram till nya bilen kommer från fabrik :)
Hej, har en Passat v6 4motion 300 hk från 2011. Bilen har rullat 4500 mil. Dsg:n är fantastisk förutom på en punkt. Nvid stillastående när man ska köra iväg så tvekar den ibland. Om man bestämt trycker ner gasen eller väntar till att bilen börjar driva då man lättat på bromsen så är det inga problem. Ett mellanting gillar ddeen dock inte. Lådan verkar osäker på om den ska vara i friläge eller driva. Ettan flyger i och bilen skuttar till. Bisarrt irriterande.... jagbhar påtalat detta vid två servicetillfällen och dom hittar inget fel och säger bara att det är så här dsg-lådorna är. Då bilen inte gått 6000 mil ännu har ingen olja/filter bytts ännu. Har också en a3 G-tron med s-tronic. Denna låda är underbar. Någon som känner igen "tvekandet"? Vad kan det vara för fel?
Trist med din skuttande DSG-låda, skulle gissa att det är mekatronikenheten som strular men är ju ingen VW mek. Läs gärna mitt andra inlägg där många berättar om fel/lösningar kring sina DSG lådor:
Länk: Inlägg om DSG6 & DSG7 Problem
Får sälla mig till dom positiva. Har en Alltrack 2,0 Tdi 177hk och har inte haft några problem alls med dsg:n på 8000mil. Där emot så har jag fått byta klossar 2 gånger på dessa milen.
Har en VW Golf Variant TSI automat 2011, har gått ca 6000 mil. I helgen gick det plötsligt inte att lägga i D eller någon annan växel, utan började ryka ur motorn och luktade brand. Verkstan sa att det var normal förslitning av kopplingen, så det var bara att betala, inte något tal om att garantierna funkade. Är det verkligen så?
Att kopplingen i en DSG skulle vara slut efter 6000 mil kan >INTE< anses "normal förslitning". Hur mycket jag än gillar VW (japp, vi har två) skulle jag ALDRIG acceptera att behöva betala ny koppling efter 6000 mil, om jag i övrigt hade skött service etc enligt bok och kört bilen utan att både gasa+bromsa samtidigt för det ska man aldrig göra med en automat och ännu mindre med en dubbelkopplingslåda..
Köpte en Touran 2015 med DSG 7 (140hk) i somras. Nu 800 mil. Har följande problem:
- Jag låser 7:ans växel i motorvägsfart. Släpper gasen och trampar till igen. Varvräknaren hoppar upp 100-200 rpm, sjunker sedan ner igen och sedan börjar bilen accelerera som förväntat.
- Har sett några extremt långsamma uppväxlingväxlingar, 3-4. Det tar >1 sekund för varvräknaren att sjunka ner. Händer inte ofta.
- Översläng i varvtalet vid nedväxling 7-6, kanske 200 rpm. Måttligt gaspådrag. Händer inte ofta.
- Under normal acceleration på 7:ans växel rör sig varvräknaren ryckvis uppåt, som mest ~100-150 rpm.
Jag hävdar att kopplingarna slirar men min lokala VW-verkstad säger att de inte gör det. Har idag loggat signaler på OBD2 (på en oberoende verkstad, VW påstod att deras verktyg inte kan logga data till fil) och det är verkligen kopplingen som slirar. Någon som vet hur mycket det skall/får lov att slira på en princip ny bil?
Din DSG7-låda mår inte bra! Det kan vara obalans i svänghjulet som skadat kopplingen så att den börjat slira men tycker absolut du ska stå på dig och ta med loggarna du tagit fram till VW verkstaden.
Återkom gärna och berätta hur det gick och hur de löste det? Håller tummarna att din fina minibuss snabbt blir lagad!
Länk: Vår Cross Touran 2015
Angående slirande koppling på DSG7.
Tack för svar, uppdatering kommer :).
Till historien hör att bilen började gå dåligt på tomgång vid ~500 mil, vi var dock osäkra på om det var ett riktigt fel, det kom smygande. Vid ~600 mil började katalysatorlampan lysa under tomgång och någon dag senare varnade bilen för låg oljenivå.
Det visade sig att två ventilstyrningar läckte olja. Topplock och kolvringar byttes ut. Det var när jag körde från verkstaden som jag för första gången noterade att varvtalet verkade variera, därmed inte sagt att det inte varit så från början.
Jag utgår ifrån att verkstaden behövde koppla isär motor och låda för att kunna byta kolvringar. Frågan är om man kan dabba sig under denna operation så att man skadar DMS eller kopplingar?
En följdfråga: Jag hävdade att de även borde byta katalysatorn eftersom bilen sörplat i sig så mycket olja på kort tid. Enligt uppgift från mekanikerna var det geggigt i två av cylindrarna. Någon som har kunskap kring detta?
Hej! Äntligen ett bra ställe att ta del av dsg-lådan. Är på väg att köpa en skoda octavia 2015 med dsg7 när jag började läsa på om lådan. Säljaren kunde inte riktigt svara på exakt vilken låda som sitter i. Ska ta reda på det. Hittar däremot dåligt med info om problemen finns kvar, någon som vet? Eller är det för tidigt för att veta om problemen kvarstår? Tack för en bra sida!
Till dig med slirande koppling på DSG7, ni har verkligen haft otur med er nya Touran.. :(
Jag skulle ta kontakt med VW Sverige och prata med dem eftersom ni haft så mycket problem nästan från start och bilen är så ny...
Här en länk till deras kontaktformulär:
Volkswagen Kontakt
Till dig Octavia-köpare: Om du vet säkert att din Octavia har en DSG7 låda så är det lådan som heter DQ200 (Läs mer om DQ200, 0AM här) och det är modellen som haft mest strul men givetvis har alla nya bilar fått de uppgraderingar som tagits fram.
Hej! Är på gång att köpa en Passat TDI 170 från 2012. Som jag har förstått det så har den en 6-växlad DSG-låda (DQ250) med "våt" koppling? Kan det stämma? Kan man se vilken låda bilen har i instruktionsboken? Har bara provkört bilen en gång och allt kändes bra. Bilen har rullat 9700 mil, borde problemen ha visat sig vid det här laget eller är det nu dom börjar?
Mvh Johan
Johan, det stämmer att din Passat har en DQ250 låda med våtlameller. Tyvärr jättesvårt att säga om ev fel borde ha dykt upp eller om de kommer senare. Enda du kan göra är att prata med tidigare ägare och höra om de upplevt något/hur de kört samt kolla att den blivit servad enligt bok. Lycka till!
Hej, funderar på att köpa en passat 2.0 tdi gt dsg -12. Står i annonsen från bilfirman att det är en dsg7. Vilken av lådorna är det då
Hej Linus, det måste stå fel i annonsen! Passat 2012 hade endast DSG7 i multifuel samt ecofuel modellerna, resten har DSG6 (DQ250) eller manuell låda!
Hej, sorry men har inte läst igenom allt här ännu men har en fråga. Är nämligen intresserad av nya Skoda Fabia med 7-växlad dsg, tillverkad 2015. Det jag undrar är givetvis om lådorna fortfarande krånglar eller om de kommit fram till en lösning på detta? Tack!
DSG7-lådorna har fått olika fixar så givetvis är de nya bättre än de första som kom. Men om bilen är begagnad kan tidigare ägare "misshandlat" lådan genom att ha gasat+vänsterbromsat och "slirat" vilket kan skadat DSG lådan. Provkör ordentligt och kolla att den inte hugger samt att P-R-D-N känns bra när du står still. Återkom gärna och berätta hur det gick!
Har inte använt min Touran på två år pga problem med DSG6. Den "hoppar" i friläge närsomhelst och problemet har blivit värre och värre. <från början räckte det med att jag stannade och slog av bilen för att det skulle fixa sig men nu är det hopplöst. Det känns som ett elfel eftersom diagnoserna visar det men VAG vill byta låda, det kostar minst 55 000:-. Är det nån som varit med om liknande som kan ge ett tips på vad man kan göra?
Hej! Vad ska man använda för olja till växellådan? R32 -03 mvh matilda
Golf R32 -03, vilken grym bil du har Matilda, en av de grymmaste Golfar som byggts! Du skriver inte om du har DSG eller Manuell låda i bilen?
Till dig Anonym med hoppande DSG-låda i din Touran! Blir fan genuint ledsen när du skriver att bilen stått i två år med krånglande DSG låda. Skulle gissa att det är "Mekatronikenheten" som är trasig i lådan?
Det är en dsg. Jag köpte den med ett fel som uppstår ibland, enligt säljaren är det mekatroniken som strular. Vet du var man kan lämna in den på renovering eller utbytes?
Matilda, prova googla "renovera automatlåda dsg". Ang oljan, kika på mitt senaste DSG inlägg om att göra ett oljebyte själv, direktlänk: Göra DSG oljeservice själv
Verkar som om att det finns ytterligare variandter av de olika dsg lådorna. Dsg6 / dq250, dq500 osv. Den i passat r36 verkar vara en dq250 09m. Länk:
http://cobratransmission.com/index.php?main_page=page&id=69
Hej och tack för en bra tråd,
Min VW Touran TDI 2.0 (170hk) från 2008 som vi kört ca 8k MIL sen vi köpte den 2011 (mätare snart på 25k mil) har börjat krångla när den ska växla från 2an till 3an i D-läge. Det händer inte alltid. Inga missljud, vibrationer el. liknande. Men när det sker måste man varva upp (eller växla manuellt) den innan den fattar att lägga i nästa växel. Ska lämna in för att få den avläst. Nån bra gissning om vad det kan vara?
Nils, jag har kollat upp det där lite mer noga och växellådor med modellnamn som 09G, 09M och 09L är inte DSG lådor utan "vanliga" automatlådor.
Dock så har jag aldrig sett en Passat R36 annons där det INTE står DSG men å andra sidan har det ju hänt att handlare skriver DSG utan att egentligen veta att bilen har en traditionell automat.
Någon får gärna bekräfta hur det är i fallet med Volkswagen R36, har denna grymma modell alltid haft en DSG låda eller hade den 09M under 2006-2008?
Hej
Har en Touran 2.0 Tdi 170hk från 2008, har gått 14700 mil, har haft den sen 2009 då den gått 2000mil. Efter den här köldknäppen som var i januari(-26 grader) har DSG6 lådan gått som en påse skridskor. Den växlar inte upp som den ska, ligger kvar upp till 4000rpm ibland innan den lägger i nästa växel så man blir tvungen att växla manuellt. När den är genomvarm så växlar den bättre men inte perfekt. Någon här som varit med om något liknande? Ska tillägga att den var inne igår på en oberoende firma för 15000 mila service och dom letade men kunde inte fixa felet med lådan.
MVH Johan
Hej.
Har två Passat, båda 4Motion med DSG, en 2011 TDI170 och en 2015 TDI190.
Problemet jag upplever med den nya är att när man kör sakta (ex. i en rondell) så lägger den sig oftast i 3:ans växel och när man ska köra ur rondellen och gasar på lite så händer det inte mycket. Inte förrän man trycker på gasen så hårt att den växlar ner och då drar iväg som tusan :-)
Den andra bilen ligger också i 3:ans växel vid liknande situationer men där är det betydligt bättre drag när man på låga varvtal trycker lite på gasen.
Jag har påtalat detta flera gånger hos verkstaden och den senaste gången sa de att det nu var ett "känt fenomen" vilket jag tolkar som att det är fler som uppmärksammat det. De sa också att det berodde på miljödeklaration och utsläpp att den reagerade på detta sättet men det resulterar ju bara i att det gasas på ännu mer alt. att man lägger bilen i S-läge för att slippa denna sega acceleration.
Skulle vara intressant att veta om någon som läser denna tråden upplevt samma sak.
Mvh / Micke
Hej. Vi har haft samma problem som Johan med att den inte växlar upp. Har nu kommit fram till att det är bakhjulslagret som är trasigt. Det sitter nämligen en varvtalssensor i lagret och ger den fel signal växlar inte lådan som den ska. Nog ett av de sista ställen man börjar leta ;).
MVH
Roger på Uffe & Lizas Mack i Knäred
Ett dåligt bakhjulslager som gör att DSG växlar dåligt, det var riktigt bra input Roger!
En DSG fungerar bäst i stadstrafik om man kör den som om den vore en manuell låda tycker jag, alltså att man är tydlig med om man ska accelerera eller bromsa.
Kollat upp mer, det är en liten magnetring som sitter i lagret som styr antispinn, ABS och växlingen.
Detta är ett problem som VW i Tyskland känt till under lång tid men informationen har inte nått Sverige ordentligt. Enligt info jag fått har auktoriserade VW-verkstäder bytt ut massor av lådor till enorma kostnader för kunder trots att felet varit känt inom VW. Jag tycker det är ganska dålig stil !!!
OM det stämmer att VW bytt DSG lådor trots att de vetat att magnetringen i lagret var boven så är det inte alls bra, jag hoppas detta inte blir en DSGgate av detta..
Hej Roger & Uffe
Vad får man för felkoder/symptom om dessa magnetringar är trasiga? Min bil ger inga felkoden och enl. meck så är de sensorer som mäter fart på hjulen (antar att det är ringarna??) funktionella och reggar samma värden. Dock växlar inte DSG upp i D-läge utan jag måste växla manuellt. Jag har samma problembeskrivning som Johan Wolter några kommentarer upp. Dock verkar bilen gå bättre när det är torrt ute. Vid blött väglad är bilen kass... :-( Alla tips tas hjälpsamt emot. //Emil><Lime82
Jag har problem med en caddy 08 med dsg som hänger sig ibland i P läge.
Bromsljus funkar ok. Batteri ok
Den gröna lampan med foten på slocknar inte när detta händer. Går det byta kontakten som sköter detta låsläge?
Funderar på att köpa en Skoda Octavia combi Elegance TSI 160HK DSG -11. Är det en bra idé med tanke på alla problem med DSG?
Lime82 och Karlskronasmat, era frågor skulle @tobbetdi säkert kunna svara på om han orkar hälsa på och kommentera? ;)
Jimmy, tycker du ska provköra Skodan ordentligt och ta god tid på dig att kolla upp bilens service och historik. Känns det rätt, köp är mitt råd (det är många fler DSG som fungerar perfekt än de som det skrivs om).