-->

Test: Porsche Cayenne S Hybrid

Erkänner direkt att jag är rätt svag för det anrika bilmärket Porsche och kommer nästan säkert bli ägare till detta märke igen en dag.

Är rätt rökt på 911:or rent generellt (inte så värst ovanligt?) men det är faktiskt en specifik 911:a årgång som lockar, den från 1992 och speciellt de som bar emblemet "964 RS". Men nu ska vi inte prata gamlingar utan istället om den bil jag testat under veckan som gått, en Porsche Cayenne S Hybrid.

Front Cayenne S Hybrid 2012

Exteriör/Kaross

Senaste Cayenne modellen har fått mycket av SUV känslan borttrollad och karossen är slank och svepande. Framifrån tycker jag den gör sig allra bäst och även om det inte syns så bra så är ovan bild tagen precis vid en pendeltågslinje. Ni som gillar bloggens facebooksida vet varför jag valde just denna plats :D

Cayenne S Hybrid Tiptronic Front

Även snett framifrån är utsidan vacker och svepande.

Rear Bakifrån Cayenne S Hybrid

Bakdelen har jag däremot lite svårt för. Jag tycker designen på de bakre lysena drar ner en annars väldigt väldesignad och snygg SUV.

Old-Gammal-Cayenne-Baklysen

Just billampornas design är som ni kanske vet en rätt viktig grej för mig och jag har dissat flera bilar under mina dar just p.g.a. deras baklysen. En sjuklig relation till lysen, jag vet och jag går i terapi :D
Ovan ser ni en äldre Cayenne som jämförelse, en kantigare SUV men med snyggare baklysen enligt min kanske smått rubbade smak..

Skogsväg Sommarstuga Porsche Cayenne Sida Baklucka

Från sidan är bilen snygg igen och såhär på bild ser den lägre ut än vad den känns att kliva upp i.

Inredning Porsche Cayenne S Hybrid Förarmiljö

Inredning / Interiör

Inredningen är rätt galen och jag blev lite paff första gången jag satte mig i bilen. Mätarna är dock en otroligt bra mix mellan "klassisk Porsche" och "Modern Porsche".

Knappar och reglage är lite röriga och tar tid att lära sig och vissa detaljer känns inte heller helt "premium". Tänker främst på t.ex. handtaget man drar igen den tunga dörren med. Den flexade, knakade och kändes rätt mycket underdimensionerad.

Kupebelysning Porsche Cayenne

Designeravdelningen har fått rätt mycket att säga till om i Cayenne både på gott och ont. Taklampan mellan framsätena påminner om ett upplyst sminkbord och alla knappar har små kromlister.

Framstolar Förarstol Säten Porsche Cayenne

Säten / Stolar

Framstolarna i provbilen var lite "enkla" och hade varken justerbart svankstöd eller nackstöd i färdriktningen. Man satt ändå rätt bra men jag saknade justeringen och de fläktar som satt i Touareg sätena.
Min sambo tyckte dessa stolar var bättre än de i Touareg men jag tror det berodde på att hennes passagerarstol i Touareg var för upprätt och för långt framkörd av barnstolen bakom..

Motor Cayenne S Hybrid

Motor / Effekt

Där under kåporna ligger en kompressormatad V6:a på 3 liter som ensam ger 333 hk och 440 Nm. Men eftersom modellen heter Hybrid så finns det även en Elmotor på 47 hk och 300 Nm.

Placering-Batterier-Cayenne-S-Hybrid

Med Sportknappen intryckt jobbar båda ihop och ger dig totalt 380 hk och 580 Nm. Denna effekt tar dig till 100 Km/h på bara 6,5 sekunder.
"Pappa, det känns skönt när man liksom trycks fast i sätet" sa min 6-åring spontant från baksätet när hans pappa beställde full galopp med högerfoten.

Justerbart Chassi Dämpning Porsche Cayenne

Tjänstevikt

Bilen känns lättare än sina 2,3 ton i tjänstevikt och den slankare karossformen gör att den även känns smalare än sina 2,1 meter mellan spegelspetsarna (kan ju också vara att jag vant mig vid dessa bjässar nu efter tre stora provbilar på raken?).

Min lånade Cayenne hade justerbara dämpare mellan komfort, normal och sport. Man känner verkligen skillnad mellan dessa olika lägen precis som man gör på "folkor" med DCC men jag körde ändå chassit mest i komfortläget.

Gröna-Lund-Ingång-Kväll-Porsche-Cayenne-S-Hybrid

Cayenne är väldigt smidig inne i stan trots att den är jättestor och med chassit i komfortläget så gled den fram skönt över alla skarvar, räls och kullerstenar.

Mätare Porsche Cayenne S Hybrid

Mätarna var en mix mellan gammalt och nytt. Mätaren längst till vänster visade hur mycket du kunde gasa innan V6:an väcktes och mätaren näst längst till höger gav dig information om hur bilen drevs eller laddades. I ett läge kunde man se hur högt oljetrycket var i motorn, ni med gamla luftkylda 911:or vet hur viktigt oljetrycket är.

Porsche Navigator Cayenne Rund Skärm

I en "ring" kunde man få fram en liten söt navigatorkarta, den gillade jag skarpt! Vet inte varför jag tänkte på Kit och Night Rider om någon kommer ihåg den serien.

Zero emission mätare Porsche Cayenne  S Hybrid

I mittkonsolens större skärm kunde man se hur mycket bilen hade körts i noll-utsläpps-läge. Denna skärm bör man inte ha framme vid körning eftersom den tar död på lite av körglädjen och distraherar.

Stadskörning-Eldrift-Cayenne-S-Hybrid

Förbrukning

Inne i stan kunde man få rätt höga staplar, alltså köra rätt mycket med eldrift eller med avstängd motor vid rödlysen och köer. Detta kanske kan kallas kö-glädje istället, att inte stå på tomgång och spy ut avgaser? Kul bild att vrida fram och titta på medan man ljudlöst väntade på grönt.

Sluttankning Porsche Cayenne S Hybrid Snittförbrukning

Sluttankningen visade att bilen under veckan sörplat i sig 1,06 liter per mil och det stämmer nästan exakt med färddatorns siffror som stod på 1,05 sedan nollning när jag hämtade bilen.

Segling

Volkswagens Touareg krävde 1,0 liter diesel per mil och provkördes ungefär samma typ av etapp. När man kör Cayenne S Hybriden på motorväg kan man spara en del droppar genom att "segla" som Porsche kallar det. Segla innebär att man först släpper gasen helt så att bensinmotorn stänger av sig och sedan trycker liiiite på gasen så att elmotorn skjutsar på så att farten inte sjunker. Under segling på plan mark kan man precis hålla jämn fart tills batteriet är tomt.

Bilnyckel Porsche Cayenne Panamera modell

Nu känner jag att jag kanske hoppar lite men vi snyggar till allt lite längre ner. Vill prata bilnyckel men inte vilken nyckel som helst utan den snyggaste bilnyckeln som finns! Kolla in ovan bild, Cayenne nyckeln ser ut som en Porsche 911 eller kanske en Panamera?

Tre barnstolar får plats i Porsche Cayenne

Bilbarnstolar

Nu raskt över till kapitlet barnstolar, tre i bredd går precis men att knäppa fast de som sitter i färdriktningen är en ren plåga och inget som funkar i längden (som i de flesta bilar). Baksätets ryggstöd gick att luta vilket var ett plus eftersom det ger en bättre sovställning för de på kudde.

Familjebil Barnvagn Emmaljunga Porsche Cayenne

Hur är bilen som packåsna då när familjen ska ut och resa?

Familjepackning Lastutrymme Porsche Cayenne

Barnvagn / Bagageutrymme

Jorå, det går att stuva in så länge man tar bort hjulen på vagnen och packar med tysk precision och kör med delvis mjuka förlåtande bagar.

Porsche Cayenne S Hybrid

Porsche har ett känt varumärke, fler kom och pratade om denna bil än förra bjässen Touareg (som vissa trodde var en eh, Golf?).

Parkeringssensorer-Cayenne

När det gäller utrustning så hade denna provbil väldigt lite av den varan. Stereon var en riktig dunka-dunka sak med jättebasar i varje dörr och parkeringshjälpen bra kalibrerad. Farthållare fanns men den var inte adaptiv som i Touareg (läs mer).

Ovan ser ni en lite film kring bilens mest häftiga tillbehör, den utfällbara dragkroken som inte kräver mer än ett knapptryck för att komma fram eller dölja sig efter användning. Nu har jag återigen kastat upp sjukt mycket bilder och skrivit en hel svammelroman om bilen, ska vi försöka summera lite och pricka in lite poäng också?


Summerar Provbilen
Poäng 1-10
Exteriör
Det svider lite i min gamla Porsche-själ att inte kunna sätta en tia för utsidan men provbilen och jag klickar bara inte fullt ut. En SUV får enligt mig gärna se stor, bred och bufflig ut. Cayenne S Hybrid med sina 18 tummare och "ballongdäck" ser alldeles för snäll ut och har även lite för mycket skumma linjer bak som inte kommer överens med mina smaklökar. Mer "klassiska" baklysen och större fälgar från någon turbo-broder så skulle 10:an sitta som klistrad! :D
9
Interiör
Satt en bra stund inne i bilen innan jag körde iväg och samlade intryck. Mittkonsolen är lite komisk när man ser den första gången men trots att knapparna sitter lite utkastade så har jag under veckan börjar ta till mig hela interiören. Framstolarna liknar de gamla höga 911:a stolarna och har knappt några inställningar men man sitter ändå bra i dem.
9
Drivlina
Hade velat ha lite kraftigare batteri i bilen så att man hade kunnat köra mer på el för det är en cool Star Trek känsla att glida in helt ljudlöst i bostadsområdet en sen kväll. Drivlinan är även grym när den piskas lite hårdare men läget "mitt-i-mellan" när batterierna är nästan tomma och V6:an startas och stoppas hela tiden drar ner betyget till en 9:a
9
Chassi
Porsche är duktiga på väghållning och Cayenne är inget undantag! Bilen hade justerbart chassi men som ändå nästan uteslutande gick i komfortläget - Bilen var ändå lagom stum på motorvägen. Saknade dock höjdjusteringen som luftfjädring ger, får bli en stark nia.
9
Körglädje
Satte först en åtta eftersom jag tyckte eldriften tog lite död på körglädjen men höjde den till en nia efter att ha kört mer inne i stan där hybriddriften verkligen kommer till sin rätt. Utanför stan på snabbare vägar ger chassi, styrning och den rappa motorn en väldigt underhållande tid bakom ratten.
9
Förbrukning
333 bensinhästar ur en kompressormatad V6:a kräver sin dricka. Sluttankning mot trippmätare visade att bilen dragit 1,06 liter per mil och då har den gått rätt duktigt på motorväg och lite i stan samt även kortare turer så eldriften gör nytta! Kör du mycket i köer och inne i stan kommer du tjäna ännu mer jämfört med andra Cayenne modeller. Hade gärna sett ett kraftigare batteri i bilen så att deklarerade 0,82 vid blandad körning hade kunnat nås lite lättare :D
9
Familjebil
Cayenne är inte någon optimal familjebil för oss med tre barn i barnstolar men har du två större barn är det en helt annan sak.
8
Dragbil
Helelektrisk dragkrok och 3,5 tons dragvikt är bra men backkamera saknades så jag sätter bara en stark nia.
9
Finesser
Provbilen hade knappt extrautrustning förutom en bra stereo med tung bas ur enorma dörrhögtalare. Farthållare var av äldre modell, inga soltak eller andra fancy saker. Mätarna flörtar med oss som haft gamla elvor och Porsche har på ett kul sätt lagt till t.ex. navigator i en av de små runda mätarna.
8
Ekonomi
En Hybrid startar på 849.000:- och det är nästan 200' mer än en Cayenne Diesel som har nästan samma specifikationer som Touareg V6 TDI. Jämför man alltså inom det egna märket känns Hybriden lite dyr även om den har ny teknik som alltid kostar extra.
7
Slutsumma & Kommentar
Nu är jag lite sugen på att testa Cayenne Diesel..
86

Läs gärna mina andra biltester (fixarfarsan.se/biltester), där hittar du även provkörningen av nya Panamera S e-Hybrid (direktlänk).

8 Besökare har kommenterat :
FixarFarsan sa...

Tabellen blir ju inte så fin via smarta lurar :(

Anonym sa...

Om du slutar skriva och kör mer i tabellform försvinner ju det som jag uppskattar med dina recensioner, dina egna tankar, roliga kommentarer och ditt tydliga familjefokus! Förstår att det kanske underlättar för vissa med tabeller men för mig är det bara ett komplement!

Ser fram emot mer text, mer bilder och kanske en å annan tabell!

//Calle

FixarFarsan sa...

Tack Calle! Hör vad du säger :)

FixarFarsan sa...

Pratade bilar med en granne i lekparken nyss och kom in på Cayenne eftersom han nyligen kört en sådan..

"Det var det värsta jag kört" sa han och log! :D

Bör kanske nämna att det var nya Cayenne Turbo med 500 hästar, 0-100 på 4,7 sekunder.

Anonym sa...

Cayenne Turbo är riktigt brutal men dieseln är det förnuftiga valet!

Anonym sa...

Har en Cayenne Turbo -12 och kan bekräfta detta :).
En fråga, hur fäste du remmarna till den bakåtvända bilbarnstolen? Det finns ju inga fästen och det går inte att dra remmen under skenan heller.

FixarFarsan sa...

Om du fäller pass.stolens rygg framåt borde du kunna dra remmarna i glipan mellan säte/rygg och sedan dra dem i kors! Cool familjebil btw! ;)

Anonym sa...

Ok ska prova det imorrn. Tack!