Att köra Amarok och Tiguan i terrängen var riktigt kul men den folka som imponerade mest utanför vägen var Volkswagens stora Crafter skåpbil med extra hög markfrigång (+10cm), 4x4, lågväxel och tre låsbara diffspärrar!
En Crafter brukar man kanske hyra på macken när man ska flytta saker eftersom den i skåpversion sväljer 17 kubikmeter prylar eller 5 EUR pall om man så vill.
Även 4x4 versionen lastar lika bra och har samma typ av bakdörrar som kan svängas upp helt åt sidorna (270 grader).
Skillnaden jämfört med hyr-syskonen på macken är att hyrbilarna lär fastna i första diket, det gör garanterat inte Crafter 4x4 :D
4x4 är ett tillval döpt till "4Motion Achleitner" och tar du en kort Crafter (35 2,0 TDI 163hk/400Nm 3665 mm) och kryssar i tillvalet dubblerar du nästan bilens grundpris :) Priset ökar från 396100:- till 670 900:- inklusive Svensk mervärdesomsättningsskatt.
Så vad får man för detta då?
Det korta svaret är att du får en skåpbil som kan jaga bergsgetter!
Skåpet gick galant genom samma terrängbana som Amarok gjorde precis innan men det kändes inte helt självklart att det stora skåpet skulle vara så lättkörd bland grusmassorna.
Blev intervjuad om bilen och jag sa att den var så lättkörd att min Sambo hade kunnat köra den genom banan men det kommer inte stå i artikeln eftersom det lät "sexistiskt". Vad jag menade med det var att bilen inte var läskig eller svår att köra bland grusmassorna utan det var som att köra vilken bil som helst..
Crafter 4x4 har både lågväxel och tre låsbara diffar (fram, bak och en i mitten) så tekniken att ta sig ner var lite annorlunda mot Amarok som hade automatlåda och elektroniska hjälpmedel.
Detta var första gången jag testade en bil med lågväxel på riktigt och körning på låg etta kan beskrivas som att cykla mountainbike på ettan.. Hände knappt någonting när man gasade!
Jag fick instruktioner på krönet att låsa mellandifferentialen, lägga i låga ettan och bara låta bilen motorbromsa nerför berget eller gå på tomgång - absolut inte bromsa...
Jag gjorde som jag blev tillsagd och styrde som vanligt.
Crafter skåpet imponerade "stort" på mig! Kändes först helt galet att köra den samma grusslinga men den klarade biffen lika bra som Amarok, tyckte nästan Craftern gick snäppet mjukare..
Jag skrev om Amarok att den var rejäl och det var den absolut men det kändes som Crafter 4x4 även hade kunnat ha en Amarok på släp efter sig genom terrängbanan :D
Även när Craftern misshandlades i diagonalgroparna så var det inga problem utan den långa fjädringen såg till att karossen gick rakt över hindren utan att fastna..
Jag har nämnt två Crafter modeller i detta inlägg men det finns tonvis av andra längder, höjder och säteskombinationer. Gå och prata med din Volkswagen Transportbilar återförsäljare för mer info!
Exakt vilka som går att kombinera med 4Motion Achleitner tillvalet vet jag inte men det jag vet är att den Crafter 4x4 jag provade var en kort, tuff, kaxig och knubbig skåpbil som jag blev lite småkär i faktiskt.
Jag vill prova den mer, gärna i gyttja och stora lerpölar med lite last i och kanske efter sig.. men det får bli ett framtida reportage (eller så läggs det bland alla andra fantasireportage :).
Här kan du läsa fler biltester skrivna av mig: #Biltester
Skojig läsning!
Vill inte vara den ordpolis, men: "Skåpet gick galant genom samma terrängbana som Amorak gjorde precis innan"
Hoppas du ser du lilla miss där, eller gjorde du så med flit? :D
Men va f...n.. Ett pucko är alltid ett pucko!
Nä, det är bra du ser sånt! Borde fortsatt kalla den Taro 2.0..
"Du får en skåpbil som kan jaga bergsgetter" Den frasen borde du sälja till Svenska Volkswagen, klockren reklamslogan ju!
Haha Jimmy, du är rolig du! Men jag har pingat @VWSverige och sätter mig och väntar på ett kontrakt ;)