Passat GTE - "M" Letar Ny Tjänstebil

Fick ett långt mail från herr "M" som tillhör de mer trognare läsarna av denna blogg. Jag börjar med att saxa det mesta ur mailat rakt av:

Nya-Passat-GTE

"Är grymt sugen på att beställa en Passat GTE men behöver någon att bolla med och då jag saknar wv-positiva petrolheads i min bekantskapskrets faller ju givetvis tanken på allas vår fixarfarsa.

Har du tittat på den? Kom upp i konfiguratorn i måndags.

Dyr, 420 000, men då följer det med en del utrustning och min nya position på jobbet ger mig möjlighet att hänga på en hel del utrustning, typ 60 000. Och för det kan man bygga ihop en hyfsad bil.

Vår bilpolicy är lite knepig, max 109 co2 och måste vara WV eller Audi. Detta gör att i princip alla större bilar går bort, automat blir svårt och 4wd är omöjligt.

Ekonomin på denna är intressant då förmånsvärdet blir lågt och driftskostnaderna ännu lägre. Har 40 km till jobbet och möjlighet att ladda där.. Gör bedömningen att 80% av mina 2000mil/år  skulle kunna köras på laddning.

MEN, har idag en mer eller mindre fullmatad passat TDI 4m 177 och är rädd att jag kommer att sakna fyrkrafset.

Då jag numera är stolt 4barnspappa behövs utrymme men jag tänkte att passaten får bli min vardagsbil och de pengar jag sparar gör att jag kan uppgradera frugans Tiguan mot en ny eller nästan ny Touareg vilket skulle vara riktigt nice. Innan du nu propagerar för Sharan ska jag nämna att mitt äldsta barn bor hos sin mamma och vi åker sällan alla tillsammans och borde klara oss på en stor femsitsig bil.

Hur skulle du konfa en Passat GTE för 488 000 och hur skulle du konfa en Touareg för typ 500 000?"

1# Passat GTE

Nya snåla och lyxiga Passat GTE måste verkligen vara en dröm för tjänstebilsförare som har möjligheten att ta ut en såpass dyr bil.

Har nu jag själv konfat en Passat GTE och jag tycker mig kunna kryssa i alla "viktiga" tillval och ändå hålla mig under 488' (vilket btw är en hisklig summa pengar för en familjekombi, även om det är en modern hybrid). Mina GTE tillval blev: Metallic, 18" fälgar, DCC, Vienna skinnet, Drag, Parkeringsvärmare, Larm och extra LED ljus paket.

Det jag saknar i tillvalslistan är kanske en roligare stereo men det kanske går att få med i ett nettopris vid säljarens bord..

Touareg-2015

2# Touareg

Byggde även en Touareg, en kampanjmodell med lite extra krom samt några tillval: Brun Metallic, 20" hjul, Skinn och Drag.. sen spräckte jag M's budget på 500' men jösses vilken snygg bil det blev :)

Touareg är verkligen en dröm att köra, speciellt med luftfjädring sport som tyvärr inte verkar finnas som tillval längre. Personligen skulle jag inte köpa en Touareg utan det tillvalet. Motorvalet däremot, den svagare 204 hästars V6:an är helt ok, lagom med knuff och morr fast för lite mindre soppa. Finns en hel del lätt beggade Touaregs ute på marknaden, kanske en sådan "luftburen" är vettigare än en ny?

Kommentera?

Kommentera mer än gärna (nedan, eller via twitter / facebook så kopierar jag er kommentar hit så M ser dem). Det var meningen att ni VW-Insatta skulle få hjälpa mig och ge M lite feedback, för det är ju fint att hjälpa varandra när man står inför svåra beslut! ;)

Läs gärna mina testinlägg kring Nya Passat TDI190 och Touareg.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

6 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Hade en Touareg hemma för test i midsommarhelgen... Oj vilken skön kärra. Komforten var helt enkelt galet bra och det känns verkligen som en exklusiv bil!!

Utrymmet i kupén bra, bilen är nog 5-10 cm bredare är Passaten och det gör att man får in babyskydd och två barnstolar för barn från 4 år och uppåt i baksätet.

Men bagageutrymmet var en liten besvikelse, in men barnvagnen och sen var det mer eller mindre fullt. Man kan skjuta fram baksätet 17 cm och plus att man kan räta upp ryggen på baksätet, men det tar bort den rymliga känslan...

Måste fundera lite på hur jag ska göra med den.. Men en sak är säker, det är en kanonkärra!!

Jag talade med en säljare på VW och det är en ny Sharan på väg, är dock inte så sugen på buss.

Först ut för beställning är dock Passaten som kommer att beställas denna vecka ( om jag hinner ��)

//M

FixarFarsan sa...

Verkligen trevliga val du har! ;) Hade din låne-Touareg luftfjädring?

Anonym sa...

Nej, det var en 204hk, på den kan man inte ha luftfjädringen....

Men soltaket var inte dumt heller.

Jag är nästan klar med valen för GTE.
Presenterar dom här tillsammans med mina tankar.

//M

FixarFarsan sa...

Så en Touareg med Luftfjädring Sport går loss på minst 575' och det spräcker ju din budget direkt. Nej, soltaket är grymt trevligt fast luftbälgarna står högre upp i min kravspec :)

Ska bli spännande att se GTE listan!

Anonym sa...

Beställde GTE idag, det kommer förmodligen att dröja till jan-feb innan jag får leverans. Men den som väntar på något gott.....

//m

Anonym sa...

Safari sabbade bort mitt förra inlägg.....

Jag valde rätt många tillval,
Reflexsilvermetallic
Easy Park med dragpaket
18 tums Monterry
Keyless access / Go
Dekorpanel Olive Ash silk-matt
Eluttag 230v i baksätet
Parkeringsvärmare
Skyddsmatta bagageutrymme
Solkyddsgardin dörrar bak
El-baklucka
Ledstrålkastare High
Mörktonade bakrutor
Panoramatasoltak
El-infällbara backspeglar
Växelpaddlar i ratten
Dynamic light assist
Larm

Jag har säkert glömt något...

Det jag saknar är valet för svart innertak, det hade varit snyggt.

Var lite inne på DGC och navigatorn med active info display, men någonstans måste man stoppa 😀

Denna bil hamnade på 493 000 brutto och var egentligen lite mer än vad jag hade tänkt mig. Dock så är detta en tjänstebil och med förmånsvärdesreduceringen på 40% (dock max 16 000/år) så blir det faktiskt inte så farligt.

På stora hela är jag väldigt nöjd med mina val och tror att jag kan leva utan fyrhjulsdriften som jag har idag.

//M