Test: Golf GTI 2018 med 245hk

Golf GTI är en bil jag växt upp med eftersom jag är 70-talist.

De första fyra generationerna av Golf GTI har jag själv ägt, samt ett helt gäng andra Golfar utan GTI emblem bak.

Idag ska jag skriva om när jag fick testa den senaste generationen, årsmodell 2018 med hela 245hk under huven. Testerna genomfördes på motorväg, kurviga landsvägar och på racingbana.

Test-Golf-GTI-2018Golf-GTI-Test

Golf GTI - Exteriör

Golf GTI har växt för varje generation och den är idag en fullvuxen bil men fortfarande ändå smidig och rätt kompakt i sin stilrena look.

17" Brooklyn fälgar är standard men provbilen hade 19" Brescia fälgar (+13.000:-) som verkligen lyfter den redan snygga karossen.

Denna senaste generation har som standard snygga LED-varselljus och de riktigt coola LED-bakljusen. Provbilen hade givetvis även LED-strålkastare som är tillval, ett kryss som jag tycker höjer bilens utseende ytterligare.

Nu är jag lite objektiv men Golf GTI har aldrig varit mer stilren och snygg i modern tid (GTI Mk1 är fortfarande ohotad Golf-etta).

Golf-GTI-Active-Info-Display

Golf GTI - Interiör

Första man noterar i nya Golf GTI är den digitala instrumenteringen som numera är standard (Active Info Display).

Medan ögonen vilar på den häftiga instrumenteringen så vilar kroppen på de otroligt välstoppade sportstolarna med den numera klassiska skotskrutiga "clerk" klädseln.

Priset för en Golf GTI med 6-växlad manuell låda börjar på 309.900:- och jag personligen skulle inte betala extra för DSG (325.400:-) även om den lådan ger otroligt hög komfort, sjukt effektiva starter och aningen lägre förbrukning (0,2-0,3 liter lägre per 100km).

Interiör-Golf-GTI-2018

Golf GTI - Mycket Av Allt!

Eftersom jag under samma dag på racingbanan Mantorp Park fick växla mellan lilla UP! GTI, mellanbarnet Polo GTI och denna större starkare Golf GTI så var det lätt att känna bilarnas olikheter.

Ovan ser ni ett litet filmklipp från bankörningen och Golf GTI med sina 245hk och 370Nm är verkligen pappan i GTI familjen. Den har inte bara bäst acceleration (0-100 på 6,2s) utan låter även råast, ligger mest bredbent och skjuter iväg mest ursinnigt ut ur kurvorna.

Samtidigt är den rymlig, praktiskt och lyxigare än någonsin. Ute på kurviga landsvägar bjuder Golf GTI även på massor av körglädje och den turboladdade tvålitersmotorn i kombination med en tung högerfot tar dig snabbt långt över lagliga hastigheter.

Jag tycker det är häftigt hur Volkswagen låtit Golf GTI växa och mogna för varje generation men samtidigt tydligt låtit den behålla sin GTI-själ, som i denna årsmodell 2018 verkligen är påtaglig.

Återkommer med ett sista GTI inlägg och utser min favorit bland Volkswagens numera TRE GTI'er och då väga in både vardag, gata och banegenskaper.

Under #Biltester hittar du mer bilar och under taggen #KFR hittar du andra bilar som både klarar bana och familjetransport..

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

1 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Den bil som jag haft längst av alla. Inget bytatänk.