-->

Test: Polo GTI Mk6 (Bana+Gata)

Jag hade inte kört förra Polo GTI Mk5:an eller denna Mk6 tidigare och nu fick jag alltså testa Mk6 både på Mantorp OCH på olika vägar hem till Stockholm..

Ni nya läsare kan ju läsa om vår gamla stenhårda Polo GTI Mk4.

Front-VW-Polo-GTI-Mk6-LED-Front-Lights

Polo GTI Exteriör: Front + Fälgar

Polo GTI har växt (old news?) och känns numera storleksmässigt som en Golf GTI Mk4 men då även Golf GTI växt rejält genom åren så är Polo Mk6 GTI ändå den smidigare mellanbrorsan i GTI-familjen.

Ovan Polo GTI har LED ljus och det ser man eftersom den röda linjen i grillen fortsätter in i strålkastarna.

Provbilen hade 17" standardfälgar (Milton Keynes) och även om det inte var något fel på dessa så hade jag ändå satt ett kryss framför de skitsnygga tillvalsfälgarna "Brescia" och samtidigt gått upp en tum till 18" (ett sådant kryss kostar dig 4200:-).

Rear-Polo-GTI-200hk-

Polo GTI Mk6 Exteriör: Kaross + Lysen

Både front, sidolinje och bakdel får klart godkänt av mig och även lysena som jag ofta hänger upp mig på får full pott.

Ok, Golf GTI'n har ÄNNU finare bakljus men Polon har en egen stil på sina och det är kul att inte alla VW's har exakt samma design på sina baklampor.

Köra-Polo-GTI-2018-Framsäte-Test

Polo GTI Mk6: Säten + Interiör

Öppnar dörren, kliver in och efter att ha kört den mindre UP! GTI så kändes Polo GTI klart större, mer ombonad och framförallt är sätena MYCKET mer skålade så att man känner sig rejält omkramad.

Nya Polo GTI har en fin, tajt, ombonad interiör och grymt häftiga mätare samt mittkonsol (se inbäddad filmsnutt längre ner).

Gillar man inte den pastellröda delen i instrumentpanelen som syns ovan så kan man vid beställning välja dekorpanel "deep iron" istället och då få en klassisk mörk instrumentpanel.

Denna Polo GTI Mk6 har DSG6/DQ250 dubbelkopplingslåda som standard men efter sommaren SKA man kunna beställa sin Polo GTI med klassisk 6-växlad manuell låda. DSG lådan fungerade ypperligt båda på gata och på banan kunde man växla den manuellt med paddlar eller välja sportläget och då koncentrera sig helt på spårval.

White-Polo-GTI-Mk6-Brescia-LED-Headlights

Polo GTI - Grundpris

Jag byggde en Polo GTI på nätet (och till protokollet bör läggas att jag helst skulle vilja ha den kommande manuella versionen) och ovan ser ni bilen jag byggde.

Jag brukar inte vilja ha massa tillval men med tanke på att Polo GTI skulle kunna fungera som enda-bil så ville jag ändå ha lite lull-lull.

Jag valde vit lack och 18" fälgar. Sedan Komfortpaket 4.500:-, Mediapaket 6.900:- (+ nav 7.500:-) och Pluspaket 17.900:-. Dessa tre paket ger i princip ALLT man kan vilja ha inklusive LED-ljusen samt aktiva stötdämpare och en stor stereo med navigator.

Slutnotan för denna fullmatade Polo GTI Mk6 blev 287.400:-. Rätt mycket pengar för en relativt liten bil men andrahandsvärdet är grymt bra på Polo. Dessutom tror jag att de flesta Golf GTI köpare skulle klara sig bra med en Polo GTI utan att göra avkall på vare sig komfort, prestanda eller utrymmen. En Golf GTI med DSG börjar idag på 325.400:- så det kanske även är en prisfråga.

Återkommer med ett testinlägg kring nya Golf GTI, testade även den på gata och bana under samma tvådagarsevent med VW. Tänker även utse den bästa Volkswagen GTI'n i ett ytterligare inlägg så se till att följa bloggen via Facebook så att du inte missar dessa! ;)

Vill man även ha de coola anpassningsbara mätarna som syns i videon så får man även lägga till ett kryss framför tillvalet "Active Info Display" som då ökar slutnotan med ytterligare 4.900:-.

Mätare-Polo-GTI-2018

Polo GTI Mk6: Summering

Bakom ratten så känns Polo GTI Mk6 som en mogen bil och helt olik den gamla Polo GTI Mk4 från 2009 som vi tidigare hade i hushållet.

På racingbanan gillar man den mindre tajtare karossen och den relativt låga vikten (tjänstevikt: 1355kg) samtidigt som EA888 motorn på 200hk/320Nm ger så pass mycket knuff att man får den där sköna skjutsen ut ur kurvan. Nya Polo GTI har en lite enklare variant av den elektroniska XDS diffen som hjälper till att fördela kraften så att antispinnsystemet inte behöver strypa motoreffekten ut ur kurvorna. Den viktiga sprinten 0-100 går enligt faktabladet på 6,7 sekunder och farten slutar öka vid 237 km/h.

Summeringen blir att den har massor av modern teknik, den har en trevlig relativt diskret GTI design, den är "lagom" stor, den uppför sig moget på vanliga vägar, den har lagom med prestanda vid kul bankörning, den är snål på långresor och har låg skatt (866:-/år).

Kort å gott, Polo GTI Mk6 räcker för de flesta som egentligen tänkt köpa en Golf GTI.. Testa en Polo GTI själv så får du se!

Läs nu mina många andra #Biltester eller hoppa direkt till taggen #KFR där jag radar upp alla testade KompromissFamiljeRacers.

3 Besökare har kommenterat :
Anonym sa...

Slå till på en Polo GTI!
Det har du förtjänat!

//M

FixarFarsan sa...

Tack, borde faktiskt göra en "M" och köpa mig en rolig bil igen fast då tror jag det blir nåt annat än en ny Polo GTI.. :D

Nils sa...

Polo GTI är riktigt snygg och den känns även vettigt prissatt än Golf GTI'n som blivit för dyr!