Jag hittade en gammal opublicerad medåkningsvideo på kult-golfen, en Golf GTI Clubsport S som bara byggdes i 400 exemplar.
400st Clubsport S Byggdes
Förra sommaren så fick jag testa denna Golf GTI Clubsport (den utan S) i samband med 2017 års Bug Run.
Clubsport S är en helt annan bil. Den är alltid tvådörrars, den har skalstolar, den har inget baksäte, den har semi slicks (R-däck) från fabrik och den går som en bålgeting.
Clubsport S: Lättare + Mer Effekt
Vanliga Clubsport har en tjänstevikt på 1348, Clubsport S väger 1280 kg samtidigt som den har 310hk och 380Nm.
Ljudet är härligt och hörs extra bra eftersom bilen saknar en massa ljudisolering, t.ex. den under huven. Det ställbara chassit har ett speciellt Nürburgring-läge (Clubsport S klarade ringen på 7:49.21, vilket är snabbare än BMW M4, Lamborghini Gallardo LP 560-4 och Porsche 997 Turbo) och XDS+ diffen är modifierad.
Ovan ser ni lite rörliga bilder på bilen, synd det regnade på Mantorp den dagen - Annars kanske jag hade fått testa den från den vänstra framstolen och fått känna hur 0-100 på 5,8s kändes..
Läs mer liknande inlägg under taggen #Racing eller varför inte läsa mitt långtest av en annan värstinggolf nämligen Golf R DSG.