Jag har haft äran att långtesta nya Hyundai Kona Electric med det stora batteriet, den starkaste elmotorn och den högsta nivån på utrustning (Premium).
Exteriör
Provbilens exteriör var en färgglad, poppig historia som inte riktigt är riktad mot oss konservativa herrar från T-Ford tiden.
Kona Electric kan beställas i sju olika karossfärger och taket kan fås i vitt, grått eller svart.
Trots att jag är lite konservativ kring bildesign och färger så tycker jag att Kona Electic är rätt glad å söt i sin färgglada utstrålning men anser fortfarande att den nedre gruppen av baklysen förfular bilens bakdel. Jag hade samma "upplysta" kommentar när jag summerade vanliga Hyundai Kona 1.0 2WD.
Grundpriser
Vanliga Hyundai Kona börjar från låga 164.900:- medan en Electric startar vid 359.900:-. Detta pris ger den svagare motorn på 136hk och det mindre batteriet. Vill man ha det större batteriet som jag testade får man snällt även välja den starkare motorn på 204hk och då hoppar grundpriset upp till 409900:-.
Alla Kona Electric versioner har dock 5 års nybilsgaranti med fri körstracka, 8 års batterigaranti (upp till 20.000 mil) och alla versioner berättigar även till miljöpremien på 60.000 som man får tillbaka av staten efter köp.
Kona Electric - Egen Front
Fronten på Electric är helt annorlunda än på vanliga Kona och jag gillar den. Grillen är liksom fjällad och de smala LED lysena ger ett futuristiskt alien-utseende vilket gör fronten till bilens bästa vinkel.
Laddning, Prestanda & Räckvidd
Den svagare 136 hästaren med 39 kWh batteri laddas upp från tomt på 6h och 10 minuter, bilen gör 0-100 på 9,7 sek, toppar 155km/h och har en teoretisk räckvidd på 289km på en laddning.
Den starkare 204 hästarn (min testbil) har ett 64 kWh batteri som tar 9h och 35min att ladda (via laddbox), denna modell gör 0-100 på 7,6 sekunder, toppar 167 km/h och har en räckvidd på 45 mil.
Interiör, Utrustning och Växelspak
Interiören är mycket städad samt trevlig i Kona och man känner igen drivlinans knappar från el-syskonet Hyundai Ionic Electric.
Att sköta växellådan med knappar känns helt naturligt efter några dagar ihop och ni vet säkert att de flesta växelspakar i moderna automatbilar inte längre är mekaniskt kopplade till bilens växellåda.
Alla utrustningsnivåer av Kona Electric har 7" touchskärm, Apple CarPlay, trötthetsvarnare och backkamera. Premium ger heads up display i vindrutan och de ventilerade skinnsätena som syns på ovan bild.
Om man granskar min maxutrustade bil så har den en gedigen lista av säkerhetsfunktioner. T.ex. Nödbroms (AEB), filhållningsassistans (LKAS), adaptiv farthållare (ASCC), dödavinkelvarnare (BSD) och varning för korsande trafik när du backar ut ur en parkeringsruta (RCTA) samt trötthetsvarnare och skyltigenkänning.
Förutom en massa säkerhetsfeatures så har Kona Electric även en finfin pekskärm med en lika fin navigator (i klass med lyxbilar) och KRELL ljudsystemets bas behöver inte heller skämmas för sig.
Att Köra Kona Electric
Man kan prata rätt länge om bilens design och alla dess funktioner men det BÄSTA med Kona Electric är ändå att köra den.
Oavsett hur man ställt in motorn (jag pratar om drive-mode) så är Kona Electric 204hk B U S K U L att köra. Inte bara det att den skjuter iväg som en uppretad projektil utan den är rolig att svänga med också. Bilen känns inte alls blytung trots sina 1,8 ton i tjänstevikt så Hyundais chassiteam ska vara riktigt nöjda med sin körglada produkt.
När jag fått nog av den härliga linjära accelerationen (för stunden) så roar jag mig istället med att köra så snålt som möjligt. Ställer drive mode i Eco+ och försöker återvinna så många meter som möjligt genom att nyttja paddlarna på ratten och bromsa in med dem istället för med vanliga bromsen.
På detta sätt kan man återvinna flera kilometer (samma kilometer som man flat-out-lekte bort tidigare) även på en kortare resa och displayen börjar direkt räkna antalet återvunna meter när du släpper gasen så det blir snabbt som ett spel.
En liten grej jag gärna hade kunnat stänga av permanent är det tramsiga väsande ljudet (VESS) som är påslaget vid start och ska varna fotgängare utanför bilen.
Trycker alltid av den vid start, för anser att en elbil ska vara tyst och vill man varna fotgängare så finns ju alltid signalhornet? :)
Summering av Kona Electric
Kona Electric är riktigt användbar i vardagen med sin kombicoupé baklucka, sitt bagageutrymme på 322 liter (eller som ovan med delfällt ryggstöd) och sitt Golf-rymliga baksäte.
Stora batteriet ger en grym räckvidd och man liksom kör å kör olika vardagsärenden och räckvidden står fortfarande kvar på långt över 30 mil. Den stora motorn ger bilen sportbilsprestanda och även om det är barnsligt kul att accelerera så tänkte jag faktiskt om inte den mindre motorn ihop med stora batteriet hade varit en ännu mer optimal kombination? För även en 136hk stark elmotor räcker gott för att hänga med trafiken och då kanske batteriet skulle räcka i 50 mil?
Hade jag köpt en egen Kona Electric idag så hade jag slagit till på den stora motorn/stora batteriet men valt utrustningsnivån Trend med Deluxe-paket för 369800:- (429800 minus premie på 60000).
Kona Electric må se söt å färgglad ut, men bakom ratten ger den dig mer sportig och tyst körglädje än många andra bilar jag testat för samma pengar (du hittar dem alla under taggen #Biltester).
nämen......du positiv till en el-bil........
Ja? Man kan väl gilla både råmande motorer OCH knäpptysta!?