Test: Elbilen Renault Zoe (Edition ONE 2020)

Idag skall vi ratta en söt liten ljusblå elbil vid namn Renault Zoe som ger dig full miljöbonus på 60.000:-, 8 års batterigaranti (eller 16000 mil) och en räckvidd på upp till ~350 km på en tan.. laddning.

Renault-Zoe-2020-Test

Andra Gången I En Zoe

Jag testade Renault Zoe redan 2017 och på utsidan är det mesta sig likt, på insidan och under huven däremot har det hänt mer.

Bilens akter (noterar i alla fall en ny LED-design på baklysena) är enligt mig den klart snyggaste vinkeln men hela bilen känns befriande clean från mambo-jambo-design och får därför klart godkänt runt om.

Tre Nivåer - Sex Grundpriser

Nya Renault Zoe finns i tre prisnivåer, med sex olika grundpriser eftersom man både kan hyra och köpa batteriet.

Lägsta nivån "ZEN" startar från 296.990:-/376.990:-. Redan här får man bl.a. klimatanläggning, elvärme i ratt och 7" skärm fast bara 110 hästkrafter, dock räcker de gott och väl!

Mellannivån "INTENS" från 316.990:-/396.990:-. Skärmen ökar till 9,3" skärm och har NAV, parkeringssensorer runt om, backkamera, dödavinkeln varning och körfältsassistans.

Provbilen var en "Edition ONE" med det högsta grundpriset på 329.990:-/409.990:-. Även denna har 9,3" mediaskärm fast med både NAV och BOSE premium ljud, säten i läder/konstläder.

Samtliga priser ovan är före avdragen miljöpremie på 60.000:-.

Test-Nya-Zoe-Elbil

Snygga LED-Strålkastare

Fronten är också rätt söt designmässigt men det är inte helt praktiskt att ha ladduttaget i fronten under en vek plastlucka, på höger sida i plåtskärmen vore bättre anser jag.

Tjänstevikten har gått upp något till 1625 kg eftersom batteriet växt från 41 kWh till 53kWh. Men räckvidden har inte ökat lika mycket i praktiken då denna uppgraderade modell även har en starkare motor på 110 eller 134hk mot tidigare 92hk.

Det följer med en Typ2 kabel och en vanlig 230V, båda ansluts i nosen och via mitt förråd (gissar att jag där har på 230V/10A) så laddade bilen 2% under varje inkopplad timme.

Snabbladdning är nytt för denna Zoe-generation och via Typ2 kabeln laddade man lätt upp bilen under en vanlig arbetsdag. Nu kan man således använda Zoe för längre pendling om man har laddbox på båda platserna och den fungerar även till längre semesterresor (med lite planering).

Test-Drive-Zoe-Edition-ONE-2020

Zoe Har Många Vettiga Funktioner

Att köra Zoe är det roligaste man kan göra med bilen, det stora batteriet gör att man kan nyttja bilen även till lite längre turer och den har en massa bra utrustning som fungerar riktigt bra.

Det nyckellösa systemet både låser upp och låser bilen klockrent, assistenten som håller bilen mitt i filen gör ett bra jobb precis som farthållaren, bra styrning, navigatorn plingar till när man närmar sig en fartkamera och alla bilens menyer är rena, skarpa och logiska.

Ska man komma riktigt långt på en laddning får man snällt ha ECO läget aktiverat, har man det INTE så är bilen riktigt rapp iväg men jag är av den åsikten att den gamla lägre effekten i kombo med ett nytt större batteri hade varit ÄNNU bättre.

135 hästars motorn känns aggressivt snabb iväg (fast 0-100 tiden säger 9,5s) men framförallt tycker jag den kändes mycket piggare mellan 80-120, troligen tack vare motorns höga 245 Nm i vridmoment. Toppfarten är som tidigare låst till runt 140km/h.

Zoe känns inte alls blytung men fjädringen var ändå något FÖR mjuk för bilens vikt och min smak. Speciellt bak kände man att kralligare dämpare/krängare hade behövts men förutom denna lilla kommentar så är Zoe en riktigt rolig lite krabat att susa omkring med (VESS får man fortfarande stänga av vid varje start om man inte vill lyssna på UFO ljudet).

Inredning-Stolar-Elbil-Zoe-2020

Låsta Framstolar i Högläge

Den kändes klart mer mogen än sist och den snygga inredningen med sina skarpa skärmar kändes fräscha men när det gäller sittkomforten så har även nya Zoe en liten plump.

Framstolarna gick nämligen inte att höja/sänka och man satt väldigt högt i Zoe, lite som i en transportbil så provsitt ordentligt innan ni köper.

Det var allt jag hade att säga om denna uppgraderade #Renault, följ gärna arkivlänken för fler inlägg om just detta märke eller ta och kolla på mina andra tester av #Elbilar.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :