Nu har största sonen född 2006 fixat sitt AM körkort för EU Moped och jag tänkte på hur stor skillnad det var på "min tid" när man bara skaffade sitt lämplighetsintyg och väntade in 15-årsdagen..
Syntest & Lämplighetsintyg
För att skaffa AM körkort idag så måste man förutom syntest och lämplighetsintyget gå en obligatorisk AM kurs hos en körskola innan man kan boka teoriprovet hos trafikverket.
I kursen hos körskolan ingår en hel dags teorisittning, ett par timmars praktiska övningar (vi var på Gillinge) dag två och klarar man dessa får man visa att man även kan köra i trafik.
Dessa paket går på mellan 4500-7000:- i Stockholmsområdet.
Trafikskolan Ansvarar För Uppkörning
Trafikskolan bedömer om det praktiska är ok, d.v.s. ingen formell uppkörning hos trafikverket utan det är endast teorin man egentligen kan bli kuggad på och det är många som kuggar sitt första teoriprov.
På våren kan det vara så stor press hos trafikverkets teroriprov att många får åka land och rike runt för att hitta en ny ledig tid innan sommarlovet..
Vad anser ni, är det ett bra upplägg att tvinga familjer att betala över 5000:- för att ens unge ska få köra 45-moppe eller A-traktor som kortet också funkar för..?
Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!
TVINGA familjer att betala? Kör vanlig moppe då bara att välja.
Vad jag menar är att man inte kan välja om man vill gå via körskola eller inte, som man fortfarande kan göra med B-kort..
Håller med dig fullt ut! Det är ett horribelt system med AM korten då man ger trafikskolorna ensamrätt till utbildningen samt inte kan sätta ett tak på tarifferna. Det råder i princip fri prissättning och det märks. Jag har två killar som nu vill ta kortet och man får då punga upp med ca 14000 kronor. Sen så ska det köpas moppar, försäkringar etc det är ju inte riktigt klokt.