-->

Test: Honda Hornet CB600F ABS (Årsmodell 2009)

Jag har agerat lite övningskörningshoj-konsult och provkört några andra märken och modeller än den Kawasaki ER-6n som jag själv tog A-kortet med.
Honda-Hornet-CB600FA-2009-ProvkördStyre-Mätare-Honda-Hornet-CB600FA-2009

Honda CB600 – Snygg i Sin Svarta Look

Idag skall vi prata om en klassisk körskolehoj nämligen Honda Hornet CB600 (600FA), detta exemplar är från 2009.

Testexemplaret var en helt original med ~3000 mil på mätaren och drivkällan på dessa är en radfyra på 599cc som ny gav 102 hk vid höga 12000 varv. Detta är typ 30 hk mer än vad jag hade i min första hoj.
En kompakt smidig motorcykel (175 kg) som fortfarande ser bra ut, detta ex hade dessutom rätt snygga mörka, lagom stora original-blinkers som bara ökade den svarta looken!
Är man lite kortare och letar övningshoj så har denna en sitshöjd på 80 cm, en rätt låg modell mao.
Bakom det skapligt smala styret var det inte heller nåt udda, det som störde mig var speglarna men de vill jag alltid ha i änden på styret, trots att de försämrar körning i köer.
Original-Tail-Tidy-Honda-Hornet-CB600FA-2009

Låter Grymt Skönt Original

Hojen var som sagt helt original vilket innebar att avgaserna från radfyran var väldämpade. MEN jag gillade det dova, hesa, stressade ljudet asmycket och man fick känslan av att hojen gick mycket snabbare än vad man körde.

Slutsummering:

Denna beghoj skulle enligt mig bara behöva moddas med tail-tidy bak, nya bättre däck och lite service samt kärlek med putstrasa en dag för att få tillbaka sin glans! 102hk räcker ett tag även efter man tagit körkortet, det är en fördel om man nu inte gillar att byta och köra andra hojar som jag är ökänd för..

Det som talade emot ett köp av just denna hoj var att den var oservad under många år och hade därför ett för högt pris även med tanke på att båda däcken var slitna och hala.

Har du mer skärmtid kvar? Läs gärna mina andra #HojTester.
0 Besökare har kommenterat :