Dags att testa den andra modellen av nya X5:an. Före jul testade jag monstret X5 M50d (länk till det testet) och denna gång är det en något mer "elegant" version, X5 xDrive30d som ska granskas.
Karossen var doppad i en brun härlig kulör, en satinbehandlad lack med namnet "Sparkling Brown". Mörkbrun metallic är verkligen en snygg modefärg just nu och den nytvättade 489 centimeter långa bilen ser gnistrande exklusiv ut.
Aluminiumdetaljerna i "Exteriör Line Aluminium" paketet kontrasterar mot allt det mörka på ett elegant sätt.
Markfrigång
Markfrigången på denna stor-SUV är 22 centimeter och xDrive driver alla fyra hjulen via en 8-stegad steptronic automatlåda (standard).
Dragkrok sitter gömd under kjolen bak och viker man ut den får bilen dra 2,7 ton (Släpvagnsvikt 3,5 ton står det i ett annat faktablad).
Provbilen rullade på 19” Lättmetallfälgar (18 tummare, Dubbeleker 446 sitter på som standard). 19 tum är stort men på denna biltyp ser det helt normalt ut och i tillvalslistan finns ännu större fälgar.
När mellangrabben (5 år) såg denna provbil hemma sa han spontant att den såg "klumpig" ut. Men jag håller inte med honom, tycker denna kaross känns mycket mer smidig än den kjolförsedda M50d.
Denna 30d kaross påminner om den Q7 jag testade en sommar för ett par år sedan, den var också stor, men ändå "elegant" och inte alls "klumpig" om ni fattar min poäng.
Minns ni att jag pratade om M50d modellens skärmkanter och sa då att skärmkanterna på de andra X5 modeller var snyggare. Här har ni alltså de snyggare skärmkanterna.. enligt mig! :)
Luftutsläpp (i form av gälar) sitter även på denna modell. Dessa ska ventilera ut varm luft och även minska turbulensen inne i hjulhusen.
Luftfjädring
Provbilen hade traditionell fjädring men till denna xDrive30d kan man välja till luftfjädring som ett tillval. En enklare "Comfort" för 17' eller en "Dynamic" för 31' som även omfattar mer anpassningsmöjligheter.
Nu när jag dubbelkollar ovan så ser jag att man även kan välja till ett "Adaptive suspension package Professional" för 49' som verkar inkludera både Comfort och Dynamic, eller? Äh, blir lite förvirrad. :)
Kontentan med detta svammel kring lüftfjädring är att du BÖR testa en X5:a med detta tillbehör innan du beställer din xDrive30d utan, speciellt om du kör många mil per år och på sämre vägar.
Interiör
På insidan hittar man brunt läder, mörka skinnklädda paneler med bruna sömmar såklart (Interiördesign Pure Experience paket för 46').
Taket var av glas och det extra ljuset som kom in den vägen lyfte insidan till ännu mer exklusiva höjder. Ett ord ni kommer minnas efter att ha läst detta testinlägg, det måste nog vara "Exklusiv".
Slår man upp ordet exklusiv interiör borde denna bild komma upp! :)
Motor, Växellåda och Förbrukning
Motorn i denna 30d är en rak sexcylindrig TwinPower turbodiesel på 3 liter som ger 258 hk och 580 Nm. Motorljudet är ett dovt, småettrigt mysigt morrande som bara ökar ju mer du gasar. Effekten är precis lagom för att bilen ska kännas som en rapp SUV ska.
0-100 går på under 7 sek (6,9) och robotkör man bilen ska den inte dra mer än 0,62 vid blandad körning. Fast kör du som en EU robot lär du missa hela ljudupplevelsen eftersom bilen är så förbaskat tyst när du smygkör med EKO läget aktiverat.
Steptroniclådan växlar lysande även i denna version och jag får känslan av att lådan inte är lika stressad i denna modell eftersom effekt och vrid är lite lägre. Den där gummiklädda släggan som dunkade in nästa växel i M50d vid hård acceleration kunde jag inte framkalla utan det är lite mer elegant, men fortfarande lika effektivt.
Bromsarna
Bromsarna kändes däremot lite under lagom. Inte samma sjuka "nyp" som i M50d. Kan vara årstiden med snö och halka som spökar men jag hade gärna velat ha lite bättre bett i dem.
Chassi
Bilen rör sig som en SUV, bekvämt men ändå åt det stummare hållet. Ingen gungbräda som inte tål att svängas med alltså men har du ekonomisk möjlighet, testa en X5 med luftfjädring som sagt..
Komfortstolar
Vi fortsätter med inredningen. Kolla in dessa elektroniskt justerbara komfortstolar (+22,5') som har samma mängd justeringsmöjligheter som i förra M50d men dessa är helt vansinnigt snygga i verkligheten. Vet inte om bilden ovan förmedlar den där exklusiva sport-fåtölj-känslan eller doften av "tyskt" läder.. Tyskt läder.. ha, det fick mig att tänka på en busringning som hassan gjorde en gång i tiden! :D
Baksäte
Även baksätesåkarna har samma fina klädsel, riktigt gott om utrymme också men såklart inte samma justeringsmöjligheter som fram.
Som jag sa i förra X5 testet så funkar baksätet bra till tre barn i olika barnstolar eftersom golvet inte har den höga kardanaxelbulan i mitten av golvet (den finns i lägre BMW modeller som t.ex. 525xd/520xd).
Ekonomi, Grundpris och Driftskostnader
När en bil har ett grundpris på strax under 600.000:- så kan det låta konstigt att kalla den för ekonomisk, men i jämförelse till andra X5 versioner så känns den väldigt prisvärd.
Skatten ligger på "bara" 3200:-/år tack vare måttlig förbrukning som i sin tur ger ett lågt koldioxidutsläpp på 169 gram/km.
Ovan bild visar lite "verklig" förbrukning, staplarnas höjd visar hur hårt du tryckt på högra pedalen och hur mycket du njutit av motorgurglet.
Summering
Du får en rymlig, rapp och elegant SUV med ett underbart motorljud som du även kan glida tyst, bekvämt, snålt och relativt miljövänligt med om du vill (en 2 år gammal XC70 D5 Aut släpper ut mer avgaser om den körs likadant).
BMW X5 xDrive30d är nog den smartaste X5 modellen du kan köpa.
Några länkar till mina andra inlägg kring Biltester, BMW, SUV, Bilar
Brunt läder är KING! @BMWKarl
Ja håller med, tror jag? Har inte fattat vad KING betyder? Han på Bandit har kört med det i alla år.. King-fredag.. Kung i baren?
Brunt läder är asså fett king typ ba?