Jag lär mig mer och mer om denna Zepto Pro Cyclocross som jag precis köpt loss för att kunna göra ett fullsäsongstest.
T.ex. vet jag nu att den har andra lättare TUBULAR DISC fälgar från ALEX RIMS men gamla TEC navet för SRAM 1x11.
Dessa specialbyggda fälgar hade sedan fått tubdäck monterade, alltså däck som har både slang och däck i ett. Denna typ av däck är lättare och bättre då man vill köra med lågt tryck i skogen..
Specialfälgar: Alex Rims Tubular Disc
Jag kände redan på första repan hem från butiken att bakdäcket inte riktigt var helt runt utan att den liksom guppade, som om det satt fast en klump torkad lera på.
Eftersom jag då helt saknade kunskap om denna typ av däck så reagerade jag inte när jag tog av båda däcken och skiftade plats på fram och bakdäcken. Fyllde på 2 kg luft och cyklade försiktigt på gatan för att de skulle sätta sig för att sedan pumpa upp dem till 4,5 kilo som var max.
Under en pendling till jobbet guppade det bara mer och mer och jag bestämde mig för att cykla tillbaka till cykelbutiken efter jobbet, men jag kom aldrig så långt för däcket sprack med en smäll i Solna och jag bar cykeln på axeln resten av vägen in till city (för att fälgen inte skulle ta skada och slå sig, läs mer om min gamla Scott MTB där det hände).
Tubdäck MÅSTE Limmas Mot Fälg
Tog i alla fall cykeln till butiken men fick lämna den där då de hade fullt upp med andra bokade cyklar. Det visade sig senare att tub-däcken inte monterats rätt från början och saknade helt lim.
Läste på lite mer om tubdäck. Att man t.ex. ska tejpa fälgarna med fälgtejp så att lim inte kan åka ner i hålen. Sedan ska man limma fälg och gummi med något som liknar klassiskt kontaktlim. När limmet slutat å klibba så är däcken klara att monteras (först ska man dock montera dem utan lim och pumpa upp dem lite för att de ska hitta formen).
Nu sitter det på ett nytt bakdäck (faktiskt det tredje däcket för nr2 hade också problem och släppte ut luft) och både fram och bak är limmade enligt konstens alla regler av en f.d. proffsmekaniker så jag litar på att de är rätt monterade nu.
Tubdäck & Punka?
Men det som börjat gnaga nu är, vad gör jag nästa gång jag får punktering för det kommer ju att hända en vacker dag? Slangen i sadelväskan är ju inte till någon nytta när cykeln har denna typ av tubdäck och ett tubdäck tar ju massa plats att ha med..
Läs gärna den spännande fortsättningen och senare även min stora summering av Crescent Zepto Pro under arkivtaggen #Cykel.
Ta bilen istället! Verkar mycket enklare :-)
//M
Njae, Cykel ÄR faktiskt både enklare, snabbare, roligare, nyttigare och jag har snart på nya hjul med kanttrådsdäck så.. DÅ kan jag laga punka på vägen också! :)
Kommentarsfunktionen hade ballat ur på bloggen och jag fick inga notiser om nya kommentarer längre så jag hade missat en hel jäkla drös.. :(