-->

Test: Mercedes-Benz E220d HVO (Fossilfri Diesel)

Det måste nog vara min 40+ ålder som gör att jag under senaste två åren gjort så många olika långtester av Mercedes-Benz E-Klass?

Länkar: E220d, All-Terrain, E350d, AMG E43 och AMG E63S

Men idag ska vi prata om E220d med HVO anpassad diesel, en dieselmotor som sägs kunna sänka växthusgaserna med upp till 90% jämfört med när bilen körs på vanlig diesel (som den alltså också kan tankas med och mixas hursomhelst).

Länk till mitt andra blogginlägg om själva HVO bränslet.

Front-Mercedes-Benz-E220d-HVO-SE-EditionRear-Mercedes-Benz-E220d-HVO-SE-Edition

Exteriör & Annan VIKTig Information

Den 2 ton (tjänstevikt 2000kg) tunga och 5005 mm långa kombin är riktigt elegant i sin mörka cavansitblå metallic lack (+10.000:-), tonade rutor och i kombination med allt krom.

De kromade avgasutblåsen bak är fake men dragkroken är det inte (när den sitter monterad alltså) och på den får du hänga 2,1 ton släp eller 1045kg med vanligt B-kort.

Testbilens grundpriset är 433900:- (testbilens pris 534950:-).

Front-seats-Mercedes-Benz-E220d-HVO-SE-Edition

Interiör

Interiören är minst lika elegant som utsidan och den ljusa klädseln, som är standardutrustning lyfter lyxigheten ytterligare. Klädseln är faktiskt en kombination av konstläder/tyg i macchiatobeige.

Burmester® Surround Soundsystem (+9800:-) låter otroligt bra och basen är djupare och tyngre än de flesta anser vara tillräckligt.

Det ljusa bryts snyggt av Interiörpaneler i svart öppenporig ask (+2800:-) och så en lagom mängd krom och knivskarpa displayer.

Körning

Enligt faktabladet är denna HVO svagare än en vanlig 220d, 163hk mot 194hk i vanliga och jag får inte riktigt fram ifall det är HVO bränslet som sänker effekten eller om motorn ger den lägre effekten även när den tankas med vanlig diesel.

Bakom ratten känner man i alla fall inget behov av mer effekt utan E220d HVO rör sig lika elegant, effektivt och bekvämt. Den robusta nioväxlade automatlådan är en riktig "pärla" för att använda en gammal bilterm.

Önskemål

E-klass är en mycket vacker bil på alla sätt men det finns saker som skulle kunna bli ÄNNU bättre (skrivit om detta förr). T.ex. känns det väldigt gammaldags att mata in navigatormål och ändra i menyerna med ett "hjul" så en pekvänlig skärm hade varit ett välkommet inslag.

Sedan skulle jag gärna se att man skippade låtsasavgasutblåsen bak och hittade på en ny stilren Mercedes-design på stötfångarens nedre del.

back-seat-Mercedes-Benz-E220d-HVO-SE-Edition

Baksäte & Förbrukning

I baksätet sitter tre personer bra och enligt faktabladet drar bilen mellan 4,9–5,1 l/100 km (enligt den nya WLTP testcykeln hamnar blandad förbrukning på 6,3 l/100km).

Skatten 5333:-/år, baseras på C02 utsläpp på 129-135 g/km vilket väl måste vara när bilen körs på vanlig diesel?

Test-Mercedes-Benz-E220d-HVO-SE-Edition

Summering: Mercedes E220d HVO

Den är en fröjd att köra och färdas i. Den har en härlig känsla i allt och dörrarna har den klassiska tunga Mercedesdunsen när de stängs.

När det gäller drivlinan så är 163hk fullt tillräckliga och det skall bli kul att se hur dieselbilarnas framtid kommer se ut. Vem vet, kanske ger HVO dem en returmatch? Jag hoppas Mercedes certifierar sina andra dieslar för HVO, tänker speciellt på All Terrain med sin 4Matic och luftfjädring..

Läs gärna mina många MB-inlägg under taggen #Mercedes.

0 Besökare har kommenterat :