Test: Crescent Rask R20 (Kolfiber-MTB)

Årets första långtestcykel, en Crescent Rask R20 är nu sluttestad och jag måste börja med att säga att det var skönt att cykla på en komfortabel MTB igen.

Crescent-Rask-R20

Rask R20 = All In Carbon

Kanske var det EXTRA roligt då denna cykel är en lätt kolfiber-MTB med både ram, styre och sadelstolpe i kolfiber.

Vikten landar därför på runt 11 kg, lite under utan pedaler och något över med vanliga flat-pedaler som jag testade cykeln med.

Testcykeln hade den största 53 ramen och den var precis rätt för mig och det enda jag gjorde för att hitta en helt optimal körställning var att sätta på min kortare styrstam, då blev sittställningen perfekt!

Sadeln (TEC Durus GF) är riktigt racer-hård och kräver att du har bra cykelbyxor, så se till att vadderingen i dem täcker hela kontakten med sadeln.

Vajrar på Rask R20 har dragits snyggt inuti ramen och detta ger en extremt stilren och snygg MTB. Jag gillar den matta ytan på ramen och har sedan länge orange som en favoritfärg. Dock har jag inte riktigt tagit till mig den lilla loggan i det svarta fältet på ramen, tycker fortfarande den gamla stora Crescent-loggan var snyggare.

Shimano-XT-1x11-Groupset

Shimano XT 1x11 GruppSet

Rask R20 har komplett Shimano XT 1x11 gruppset och har därför en klinga fram och 11st bak. Över framklingan sitter en kedjestyrning som inte riktigt behövs och som även kan tas bort då framklingans "kantiga" tänder håller kedjan på plats.

Kolfiberstyre-MTB

Sköna Handtag & Metalliska Reglage

Handtagen är som skumgummi och broms/växelreglagen är väldigt metalliska och ger en kvalitativ känsla.

Bromshandtagen är anpassade för två fingrar och de hydrauliska bromsarna nyper bra men kräver lite mer kraft vilket gör att man inte låser hjulen så lätt.

Styret i kolfiber (TEC Ultimus, 740mm) är inte helt stumt utan man känner tydligt hur den flexar, men bara en aning så att små vibrationer trollas bort på ett behagligt sätt.

Har laborerat med låst/öppen dämpare fram och kommit fram till att jag troligen skulle montera bort hela vajern/spaken på min egen rask och köra en lite hårdare pumpad dämpare i ett konstant öppet läge.

Kolfiber-Mountainbike-Crescent-Test

En Rask Lekmaskin i Skogen

I skogen så är Rask R20 en snabb lekmaskin. Jag saknade aldrig mindre växlar och dämparen (Rock Shox SID Solo Air) gör sitt jobb perfekt men R20 är inte någon downhill maskin känner man.

100 mm slaglängd är mer lämpad för snabb racing över stockar och sten, då kommer den verkligen till sin rätt.

Länk till när Jag Cyklade Lidingöloppet MTB 63 2019

Crescent-Rask-R20-Test

En Snabb & Komfortabel Pendlarhoj

Som pendlarhoj erbjuder Rask R20 en grym fart och en härlig komfort på grusstigar som ovan. Den går såklart inte riktigt lika fort som min gamla Crescent Zepto Pro (cyclocross) men snabbare än alla tidigare MTB jag cyklat med.

Rask R20 är verkligen en trevligt snabb MTB som passar alla typer av underlag, även asfalt går jättebra i skapligt långa etapper. Enda gången man saknar ett smalare styre är när motvinden ligger rakt i ansiktet och enda gången man saknar tyngre växlar är när man ligger å trampar nerför en lång backe men hey, detta är en MTB!

Så, Rask R20 en magnifik hardtail men så kostar den också 29.990:- och i denna prisnivå är konkurrensen stenhård. Men frågan är om konkurrenterna med likvärdiga komponenter är lika stilrena och snygga som Rask?

Läs gärna mina många andra inlägg taggade med #Cykel.

0 Besökare har kommenterat :

 
-->