BilTest: Skoda ENYAQ iV 80 (Den Förnuftigaste Elbil-SUVen?)

I år lanseras det nya elbilar på löpande band och det börjar komma riktigt intressanta och "prisvärda" familjemodeller som är både snygga, praktiska och har teoretiska räckvidder på runt 50 mil.
En sådan snygg elbil/SUV för den förnuftiga familjen har jag precis fått testa och den heter Skoda Enyaq iV.
Test-Skoda-ENYAQ-iV-2021-SUV-Eldrift

Batterier, Räckvidd och Grundpris

Enyaq kommer i två grundutföranden, 60 och 80 där siffrorna står för LG batteriernas kapacitet, 60kWh respektive 80kWh.

Båda modellerna har 310Nm men det skiljer 14hk på effekten, 180hk respektive 204hk. Den starkare får släpa på 150kg mer batterier och därför är den tyngre bara marginellt snabbare 0-100, 8,5 resp. 8,7 sekunder.
Båda modellerna är strypta till en förnuftig toppfart på 160km/h.
Grundpriset för 60 är 453900:- och 553700:- för 80-modellen och här fick jag min första "aha" upplevelse, det är ju riktigt prisvärt med tanke på vad vanliga stora hybrider kostar idag!?
Eldriven-SUV-Test-Skoda-ENYAQ

750/1000kg Dragvikt & Laddning

Nästa förnuftiga sak är att bilen är lika stor inuti som min egen Octavia och Enyaq får dessutom dra släp upp till förnuftiga 1000kg.

Sen är bilen inte ful heller, tvärtom så passar den mina kantiga smaklökar perfekt, lökarna som inte gillar massa futuristiska linjer.
Enyaq ser ut som en snygg, stilren och modern Kodiaq.
Stora 19" fälgar är standard men provbilen hade hela 21" med 255 breda däck (235 fram, 255 bak) vilket kändes lite omodernt med tanke på att vi ändå pratar miljöbil, det finns ju stora 20" hjul med smala lättrullade 195 däck.
Recension-Skoda-ENYAQ-iV-SUV-Elbil

Roligt Att Köra Elbil

Det är roligt att köra elbil och Enyaq iV är inget undantag.

Jag tycker Skoda satt ribban perfekt med effekt, man behöver absolut inte mer för elbilar känns tack vare sin linjära acceleration mycket snabbare än vad de är på pappret.
Tråkiga-Mätare-Elbilen-Skoda-ENYAQ-iV

USEL och TRÅKIG Instrumentering

Enda egentliga (fast STORA) plumpen är den hopplöst tråkiga instrumenteringen rakt framför ratten. Om Skoda vill "lyfta" fram den stora fina skärmen på mitten av panelen så kanske de borde ha tagit bort allt framför ratten istället för att lämna kvar detta!?

Riktigt fult och tråkigt, på en annars supertrevlig och förnuftig familjebil med precis rätt pris, räckvidd, look och utrymmen.
Om Skoda uppgraderar mätarna framför ratten så ger jag Enyaq iV den sista halva stjärnan så att mitt betyg matchar EURO NCAP's krocktestbetyg.
Läs gärna fler liknande inlägg jag skrivit under kategorierna  #Biltester, #Skoda eller #Elbilar.

Ett sista slutord innan du surfar vidare!

Om du hade nytta av eller bara gillade att läsa ovan artikel, dela gärna länken med dina vänner eller på någon kul social plattform!

I mitt #Arkiv hittar du de tio senaste artiklarna listade, en snabb sökfunktion och även mappar för varje ämne jag skrivit om.

Här kan du även läsa alla senast skrivna #Kommentarer

0 Besökare har kommenterat :