Detta är summeringen av Nya BMW M3 Sedan 2014 (F80) och ni hittar alla mina andra inlägg kring denna bil här: #BMWM3F80
M3 Sedan - Exteriör / Kaross
Alla lägger märke till kulören och flera gamla damer har kommit fram under veckan och sagt att just färgen varit så fin och "ja den är säkert väldigt snabb också". Så vill du ha extra mycket blickar från gamla damer (och andra) väljer du alltså denna Yas Marina Blue metallic.
Om vi bortser från den smurfiga-färgen så tycker jag att det är de stora snygga hjulen, de bulliga hjulhusen och alla lufttunneltestade luftintag samt bulan på huven som utmärker M3:an på håll.
Profilen från sidan tycker jag känns låg, slank och proportionerlig. Bilens balans ska även vara 50/50 så den inte bara ser balanserad ut.
Det sägs att bilen endast lånar 50% av sina komponenter från den vanliga 3-Serien, men grunden är samma och de byggs i samma fabrik.
Har faktiskt bloggat om mitt besök på BMW plant här.
Motorhuven och dörrarna på nya BMW M3 är gjorda i aluminium.
Taket är gjort av kolfiber och dessa lättviktskomponenter bidrar till att bilen är lättare än tidigare M3 generationen.
Nya BMW M3 F80 har en tjänstevikt på 1595 kg (med sexväxlad manuell låda och den manuella lådan har bantats 12 kilo och gjorts kompaktare än den i förra generationens M3:a).
M3 Sedan - Lastutrymme
Innan vi sätter oss på kungatronen fram kollar vi kofferten bak. Yes denna är fullt tillräcklig för storhandling och en liten sittvagn kan du nog också klämma in med lite vilja.
M3 Sedan - Baksätet
Baksätet är stor-bils-rymligt och framstolarnas baksida är svart plast och ska väl likna skalstolar. För oss barnfamiljer är detta bra när små fötter ska fraktas till fotbollen eller innebandyn, bara torka av plasten och all skit från skorna är borta.
På denna punkt är nya BMW M3 "Limo" Sedan en riktig hit, jag menar vilken annan 4 sekunders bil har ett så här användbart och lättillgängligt baksäte?
M3 Sedan - Framsäte
Framstolarna (Merino Silverstone läderklädseln kostar 32,5' extra) har säkert också genomgått en bantningskur för de ser och känns lättare än på andra BMW modeller jag testat.
Men sidostöden är precis lagom och i övrigt sitter man som en kung, enda önskemålet hade varit ett lår-stöd som kunde dragits ut för sittdynan var lite kort i rocken för mina ben.
M3 Sedan - Förarmiljö
Vad ska man säga om förarmiljön då? Ja men typ, dog jag precis och hamnade i bil-himlen? Det är föredömligt rent och städat på knappar.
Lagom stor knubbig sportratt som antingen var lätt som minimjölk eller trög som långfil att styra med, allt beroende på "program".
Den totala digitaliseringen av mätare har inte nått BMW M3 riktigt än och ordet "klassiskt" dyker upp i min lilla hjärna när jag drar åt den manuella handbromsen.
M3 Sedan - Motor / Drivlina
Poppar upp den märkbart lätta aluminiumhuven och dreglar ner den välputsade kolfiberbågen direkt, H L V T E vad snygg den var.
BMW M TwinPower S55 turbomotorn är en klassisk rak BMW-sexa på 3 liter och den levererar hela 431 hästkrafter och 550 Nm. Den har ett mustigt vridmoment när man inte vill tokvarva samtidigt som den har klipp hela vägen upp mot det röda. De två turbona kompletterar varandra och trollar bort all form av turbolagg/ketchupeffekt så den både känns och låter lite som en V8:a.
M3 Sedan - Prestanda On Video
Satte ihop lite videoklipp tagna med mobilen under veckan och det är svårt att inte totalt kära ner sig i bilen, chassit, ljudet, motorn och den sjustegade dubbelkopplings-M-DCT-lådan.
Jag programmerade M1 och M2 minnena (snabbval på ratten) så att M1 tog fram den mjukaste, snålaste och snällaste sidan hos nya M3 medan M2 läget ställdes in helt åt andra hållet. Skillnaden blev då enorm mellan M1 och M2.
En silkeslen stark mjukis som gick mjukt och ljudlöst över fartgupp eller en toktaggad (jobbigt hoppig i stadstrafik kan jag säga :) racer som gärna viftade ut baken i rondeller (M Dynamic Mode) och när man skulle accelerera lite, ehm upp på motorvägen.
Sportavgassystemet var väldigt lagom, när bilen kallstartades hördes ett högt och inte så jättefint motorljud men det var bara en stund. Avgasflödet styrs av spjäll som påverkas av dina M-val. Mitt lugna M1 läge i jämn motorvägsfart lät inte mer än en BMW 116i.
Att bilen inte väger så mycket känns tydligt när chassit är inställt på Sport Plus. Att förflytta bilens vikt från höger-vänster-höger rullade inte karossen men jag återkommer gärna till hur M3:an känns på en riktigt snabb racingbana.. :D
M3 Sedan - Bränsleförbrukning
Om man provkör en kortare tur så ser nog staplarna på ovan skärm inte riktigt så där låga, jämna och fina ut. Det jag ville visa med ovan bild är att 431hk faktiskt inte behöver dra kopiösa mängder soppa, inte när man kör lugnt och ställer halva flocken hästar i stallet.
Ovan historik är från när jag hämtade barn från innebandyn, inte tokpendling på motorväg utan helt vanlig blandad lugn körning.
25% mindre förbrukning och utsläpp säger faktasiffrorna jämfört med förra BMW M3, min testvecka slutade på 1,2 liter per mil och det är sjukt bra med tanke på att jag är en accelerationsmissbrukare.
Utrustning
BMW M3 är en mix mellan praktisk familjepulka, racer och väldigt mycket lyxbil. Den har därför massor med genomtänkta tillbehör, parkeringssensorerna t.ex. är ett sådant tillbehör som liksom fungerar så himla bra i praktiken.
Färddator, navigator och allt det andra man styr via vredet mellan stolarna (multifunktionsreglaget) är annat som ökar "lyxen" men ni som läst mina andra #Biltester vet att jag är nöjd med en riktigt bra drivlina och kan t.om. veva upp och ner rutor själv så länge bilen är rolig att köra.
På testbilen satt kolfiberbromsar (69' extra) men sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak är standard. Behöver jag säga att de nöp bra?
På gatan kan man inte testa deras fulla kapacitet men M3:an är byggd för att klara körning på banträffar som den är då den även har torrsump och skvalpplåtar för att motoroljan ska ligga kvar där den gör mest nytta.
M3 Sedan - Ekonomi / Slutsummering
M3 har alltid varit en drömtestbil och så här efteråt så måste jag nog säga att den uppfyllde mina förväntningar.
Man fick en skön adrenalinkick vid första accelerationen, samma sak den andra, tredje och sista innan bilen skulle till nästa testare.
Jag erkänner att jag är en total "accelerationsjunkie" och bryr mig inte så mycket om toppfart för acceleration kan du missbruka även i Sverige utan att förlora körkortet. Ska man testa M3:ans toppfart på riktigt (provbilen hade dessutom "M Drivers Pack" som höjer toppfarten till 280km/h) så måste man till Autobahn eller en riktigt snabb racingbana.
Priset då? Nya M3 Sedan börjar på 686.000:- med manuell låda fast med rätt mycket standardutrustning.
Jag byggde min M3:a på nätet (ovan) och valde en lite diskretare blåmetallic än den som smurfen hade, dubbelkopplingslådan, ställbara chassit och hamnade snabbt över 800' så någonstans där börjar en ny M3 Sedan.
Det är rätt mycket pengar för en mellanklass-sedan oavsett hur bra och rolig den är. Men eftersom M3:an blivit så stor och faktiskt även kan fungera som familjebil så tycker jag att den är ett mycket mer prisvärt köp än t.ex. M5 eller den stora M6:an som jag testade förra sommaren. Jämfört med dessa två är M3:an ett "kap" och snabbare är den också iväg :)
Vill man ha något mer kompakt, lite mer GTI känsla som också går att få med xDrive så rekommenderar jag att du läser mitt test av M135i.
Det var faktiskt allt jag hade att säga om nya BMW M3 Sedan!
Tack, nu kan jag övertyga frugan om att jag ska köpa till skalstolarna till M3:an. Praktiskt när vi får barn sen, bara torka av med en trasa :P
Lycka till med BMW M3 köpet då!! ;)